جهاننگاه‌ها

ضربۀ جبران ناپذیر بر مخالفین رجب طیب اردوغان!

“مجلۀ ایکونومیست” که همیشه به نفع مخالفین رجب طیب اردوغان کمپاین میکرد، بعد از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه و احتمال زیاد کامیابی او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، نگاشته است:

«رجب طیب اردوغان تمام نتائج نظرسنجی ها قبل از انتخابات را بی اعتبار ساخت و بر مخالفین خود شکست جبران ناپذیر وارد کرد»

“مجلۀ ایکونومیست” که به صراحت ادعای کنار رفتن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را از قدرت در این انتخابات می کرد، اعتراف کرده است که؛ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که دیروز انجام یافت، بدترین ضربه ای بود بر مخالفین نظام ترکیه، و رجب طیب اردوغان همۀ نتائج نظری سنجی ها را بی اعتبار ثابت کرد.

مجلۀ مذکور نگاشته است: این انتخابات نه تنها که یک کامیابی واضح برای حاکمیت طولانی مدت رجب طیب رجب طیب اردوغان بر ترکیه بود، بلکه ضربۀ خرد کننده بر مخالفین او است “که تا سالها نمی توانند آن را جبران کنند”.

رقابت میان این دو جریان در 14 می 2023 به خوبی پیش می رفت، ولی در ساعت 2 بعد از ظهر روز بعد (دوشنبه) و با شمارش 96% آراء، کمال قلیچدار اوغلو که از جانب “ائتلاف مردم متشکل ازشش حزب” بود، تنها 9%44 فیصد را از آن خود کرد.

این امر باعث شد تا رجب طیب اردوغان که 52%49 فیصد آرا را بدست آورده بود، رقابت در دوم را بپذیرد. ولی این نتائج بسیار کمتر از آنچه است که طرفداران و خود کمال قلیچدار اوغلو توقع آن را داشتند. کاندید دیگر انتخابات آقای سنان 3%5 فیصد آرا را بدست آورد، که برایش یک نتیجۀ خوب در دور دوم انتخابات است که در 28 همین ماه، ماه می برگذار می شود.

“ائتلاف مردم به ریاست آقای کلچدار اوغلو” در انتخابات پارلمانی به بدترین وضع میدان را باخت، حال این که توقع می رفت که او اقلا در پارلمان اکثریت را بدست بیاورد. ولی او تنها 35% فیصد کرسی های پارلمان را بدست آورد، که میشود آن را در نظام پیچیدۀ انتخاباتی ترکیه به 211 نماینده از 600 نمایندۀ پارلمان تعبیر کرد. “یعنی اقلیت مطلق که از آن چیزی ساخته نیست”

اما ائتلاف رجب طیب اردوغان که مشهور به “ائتلاف جمهوریت به رهبری حزب عدالت و توسعه” است 8%45 در صد چوکی های پارلمان را از آن خود کرد، یعنی 321 نماینده، که به معنای اکثریت مطلق است (و در 5 سال آینده میتوانند هرچی بخواهند از راه قانونگذاری به آن دست یابند). همچنان ائتلاف کوچک به رهبری حزب ملتهای دموکرات کردی، 3%10 چوکی های پارلمان را ازآن خود کرد.

اینجا “سنان اوغان” با پنج درصد رای در نقش پادشاه ساز ظهور کرده است. او چندروز قبل از آنتخابات در یک مصاحبه گفته بود؛ «او و ائتلافش با تأیید یکی از کاندیدان، میخواهند چند وزارت را بدست بیاورند، اما روش کلیچدار اوغلو درست نیست».

کلیچدار اوغلو برای پیروزی در دوم دوم به آرای سنان نیاز دارد که، (بخاطر طرز تفکر سنان که مخالفت شدید با کردها و گولنیستها دارد)، این احتمال بعید به نظر می رسد که، با کلیچدار اوغلو یکجا شود.

و رجب طیب اردوغان در تاریخ سیاسی خود اولین بار است که نظر به نتائج نظر سنجی ها، با آرای نسبتا پایان وارد انتخابات می شود، ولی جریان گذشته انتخابات بیانگر این است که او در دور دوم انتخابات چانس بیشتر پیروزی را دارد.

کلیچدار اوغلو در مقر حزب خودش “حزب عدالت و توسعه” را به دستبرد در نتائج انتخابات در مناطقی کرد که در آن کلیچدار آرای بیشتری داشت.

اما اردوگان، در مقابل هزاران نفر از طرفداران خود در مقر حزب عدالت و توسعه در آنقره با سربلندی ایستاده شد و با تمسخر به کلیچدار اوغلو گفت: “مردی در یک آشپزخان” که اشاره به همان ویدیویی بود که کلیچدار اوغلو از آشپزخانۀ محقر خود قبل از انتخابات ثبت کرده بود.

مجلۀ ایکونومیست در رابطه با نتائج انتخابات، چنین تعلیق نگاشته است: انتخابات به روزنه ای امید برای مخالفین تبدیل شده بود، اما ترکها از دموکراسی دست نکشیده اند، و مشارکت 88% درسد واجدان شرائط انتخابات در آن و همچنان پایان یافتن انتخابات بدون اندکترین واقعۀ خشونت بار، به معنای یک استاندارد بالایی از دموکراسی خواهی است.

نظرسنجی های که (بیشتر از میدیای غربی) در روزهای کمپاین انتخابات به نشر رسید، تبلیغ میکردند که؛ کلیچدار اوغلو بیشتر از 50% آرا را از آن خود میکند و این برای پیروزی با یک گراف بالا در دور اول انتخابات در مقابل رقیبش رجب طیب اردوغان کافیست، این نظرسنجی ها قبل از کناره گیری محرم اینجه از رقابت های ریاست جمهوری بود، و گمان می رود که آرای طرفداران محرم اینجه هم به نفع کلیچدار اوغلو استعمال شده باشد؟ “یعنی اگر محرم اینجه کناره گیری نمیکرد، آرای کلیچدار اوغلو از این هم هست، کمتر و کمتر می بود!؟”

مجله به این نظر است که؛ حسابهای کلان باز کردن بر انتخابات، شکل دهندۀ سیاست خارجی ترکیه در آینده است؛ بخصوص سیاست بسیار گرم با روسیه که فعلا جریان دارد و همچنان گراف بلند تورم و سود پایان بانکی که امروزه در هیچ کشوری از دنیا وجود ندارد، و قانونی که به رجب طیب اردوغان اجازه میدهد تا مؤسسات دولتی زیر انگشتان او باشد، و همچنان نظام “کمک هزینه های مالی شهروندان” که رجب طیب اردوغان بر آن اشراف دارد، و در پنج سال آینده که به زعم نویسندۀ این مجله “نظام استبدادی خود را مستحکم تر می سازد”؟!

از نظر مجله، پیروزی مخالفین در دور دوم از احتمال دور است… کمپاین های انتخاباتی بخاطر زلزلۀ آخر که جان بیشتر از 50 هزار نفر را گرفت، در عموم بسیار نورمال و آرام پیش رفتند. این حادثۀ طبیعی همه چیز را تغیر داد؛ رجب طیب اردوغان مخالفین را به همکاری با تروریستان متهم کرد، اشاره به “حزب ملتهای دموکرات” که اکثریت ترکها آن را بخش سیاسی “حزب کارگران کردستان” (PKK) می دانند، و طرفداران رجب طیب اردوغان همچنان مخالفین را به طرفداری از همجنسگرایان متهم میکنند.

و اتهام وزیرداخله سلیمان صویلو مخالفین را به کودتا در شب انتخابات تنش ایجاد کردو….

(هرچه باشد، آینده به نفع جریان رجب طیب اردوغان است!)

لندن- “القدس العربي”

برگردان: محمد میرویس غیاثی

دکمه بازگشت به بالا