افغانستانعکس

نگرانی‌ پزشکان از شیوع موج جدید کرونا در کابل، همزمان با آغاز زمستان

همزمان با آغاز فصل سرما در افغانستان، مسؤولان بخش بهداشتی در کابل، با اشاره به احتمال آمدن موج جدید کرونا به کشور، از نگرانی‌های خود در مورد کمبود امکانات برای مبارزه با این موج جدید کرونا سخن می‌گویند.

مسؤولان شفاخانه‌ی افغان-جاپان در کابل با اشاره به احتمال آغاز یک موج خطرناک دیگر کرونا در کابل و دیگر ولایت‌های کشور، از کمبود دارو و امکانات بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند.

به گفته‌ی یکی از پزشکان مؤظف در این شفاخانه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ بیمار با آزمون مثبت ثبت می‌شود که وضعیتِ دست‌کم ۵۰ درصد آنها وخیم است و باید بستری شوند.

اما به دلیل کمبود دارو و امکانات لازم، در حال حاضر آنان نمی‌توانند این بیماران را بستری کنند.

پزشکان این شفاخانه می‌گویند که مدت چهار ماه می‌شود که کارمندان این شفاخانه تن‌خواه نگرفته‌اند و بدون دریافت تن‌خواه، برای مردم خدمات بهداشتی را ارائه می‌دهند.

به گفته‌ی آنها، پیش‌تر این شفاخانه از طرف دبلیو اچ او تمویل مالي می‌شد که اکنون حمایت آنها متوقف شده و این موضوع روند کار آنها را با چالش روبه‌رو کرده است.

نجیب گل، باشنده‌ی خوشی ولایت لوگر که به تازگی به کووید ۱۹ مبتلا شده، از چند روز به این‌سو در این شفاخانه بستر است. او می‌گوید، روزی که به شفاخانه آمد، حالت بدی داشت و گمان نمی‌کرد بهتر شود؛ ولی حالا از وضع صحی‌اش راضی به نظر می‌رسد.

مسؤولان شفاخانه‌ی افغان-جاپان، از اینکه نمی‌توانند بیماران را در این شفاخانه بستری کنند، ابراز نگرانی می‌کنند.

آنها می‌گویند که ویروس کووید فوق‌العاده واگیر و خطرناک است و نباید این بیماران در شفاخانه‌های دیگر و در کنار بیماران دیگر بستری شوند.

مردم می‌گویند که شفاخانه‌های خصوصی، بیماران آنها را نمی‌پذیرند و مجبور هستند برای نجات جان مریضان ‌شان، آنان را به شفاخانه‌های معمولی ببرند.

مرضیه عطایی که خود در یکی از شفاخانه‌های کابل منحیث داکتر کار می‌کند، به تازگی مصاب به کووید شده و در این شفاخانه بستری است.

او می‌گوید: مردم نباید در برابر این ویروس بی‌توجهی کنند؛ چون در فصل زمستان و گسترس موج جدید کووید، خطر ابتلا آنها را تهدید می‌کند.

این در حالی است که از اثر موج نگران‌کننده‌ی کرونا در چین، جدول آمارها روزانه یک میلیون مبتلای جدید را ثبت می‌کند.

یک مؤسسه چینایی برآورد کرده‌است که شمار قربانیان در میان مبتلایان به ویروس کووید در چین، روزانه به بیش از ۵ هزار نفر می‌رسد.

این برآورد با آمار رسمی منتشر شده در چین تفاوت زیادی دارد؛ اما شواهد بر احتمال درستی آن دلالت می‌کند.

درهمین حال، رسانه‌های خارجی از ابتلای روزانه‌ی ۳۷ میلیون نفر به کرونا در چین تنها در یک روز خبر می‌دهند.

ابتلای نزدیک به ۳۷ میلیون نفر به این بیماری در یک‌روز، بسیار بالاتر از رقم ابتلا در جهان در دوره‌ی همه‌گیری است.

ویروس کووید ۱۹ نزدیک به سه سال است که در جهان سیر دارد و جان میلیون ها انسان را در این مدت گرفته‌است.

دکمه بازگشت به بالا