افغانستانجهان

توماس نیکلسون: نشست دوحه فرصت مهمی برای گفتگو در مورد افغانستان است

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان می‌گوید که نشست آینده‌ی دوحه یک فرصت مهم برای گفتگوها درباره‌ی افغانستان است.
توماس نیکلسون، نماینده ویژه‌ی اتحادیه اروپا برتی افغانستان به‌روز پنج‌شنبه، ۱۹ دلو در یک نشست خبری در کابل گفته است که نشست دوحه فرصت مهمی برای گفتگوهای معنادار در مورد افغانستان و نشان دادن آمادگی همه‌ی طرف‌ها برای مشارکت در مسیری رو به جلو، بر اساس گزارش ارزیابی مستقل و در یک روند تحت رهبری سازمان ملل است
او گفت که تمرکز سفرش به افغانستان تبادل‌ نظر با اعضای حکومت سرپرست، شهروندان افغانستان و جامعه‌ی دیپلماتیک برای برگزاری یک نشست سازنده در دوحه بوده است.
نیکلسون افزوده است که در دیدارهایش در کابل درباره‌ی «ارزیابی مستقل افغانستان»، به‌عنوان یک راه ممکن و مثبت برای محافظت از حقوق مردم افغانستان و تمایل حکومت سرپرست برای داشتن روابط خوب با جامعه‌ی بین‌المللی بحث کرده است.
این دیپلومات اروپایی هم‌چنان افزود که موضوع حقوق بشر و تعهدات انجام شده از سوی حکومت سرپرست نیز در نشست آینده‌ی دوحه به بحث گرفته خواهند شد.
او در بخشی از سخنان‌اش یادآوری کرد که افغانستان تنها کشوری در جهان است که زنان و دختران از رفتن به مکتب‌ و دانش‌گاه‌ محروم اند و توجه کشورهای جهان نیز به این موضوع است.
نیکلسون افزود: « کشورهای زیادی در جهان هستند که حقوق و فرصت‌های زیادی برای زنان فراهم کرده‌اند. موضوع افغانستان توجه اکثریت کشورهای جهان را به خود جلب کرده و آنان به این فکر می‌کنند.»
نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته است که تنها پرسش که مطرح شده درباره‌ی نیاز به تعیین فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل است.
حکومت سرپرست افغانستان با تعیین نماینده‌ای جدید سازمان ملل مخالف است و آن را در موجودیت یوناما در افغانستان غیرضروری می‌داند.
نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا دیدگاه امارت اسلامی را ناشی از «تجربیات منفی از یک بافت تاریخی متفاوت و عدم شفافیت درک‌شده در مورد عملکرد و مأموریت دقیق» نمایندگان ویژه می‌داند.
با این همه نیکلسون افزوده است که وزیران حکومت سرپرست دیدگاه مثبت خود را در مورد نشست دوحه در میان گذاشته و گفته‌اند که ترکیب هیأت شان برای اشتراک در این نشست در حال بررسی است.
نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است تا یک هفته‌ی دیگر در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه برگزار شود.
بررسی پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» و رایزنی درباره‌ی تعیین نماينده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان از جمله موضوعات مورد بحث این نشست خوانده شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا