افغانستاناقتصاد

کشاورزان هلمندی: چاره‌ای جز بازگشت به تولید تریاک نداریم

کشاورزان در ولایت هلمند به بی‌بی‌سی گفته‌اند که با خشکسالی فلج کننده و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، چاره‌ای ندارند جز اینکه برای سیر کردن خانواده‌های گرسنه خود به “تولید تریاک” روی آورند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که برای کنترل خشخاش، باید محصولات جایگزین کشت شود و جامعه جهانی باید در این زمینه به افغانستان کمک کند.

گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قابل توجه کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری پس از روی کار آمدن طالبان نشر شده است. اما آقای مجاهد هر گونه افزایش کشت را رد می‌کند. کشاورزان قندهار می‌گویند که طالبان هنوز کشت خشخاش را منع نکرده‌اند.

آقای مجاهد می‌گوید: “مشکل اصلی ناتوانی مالی کشاورزان است.”

گزارش‌های تایید نشده از برخی مناطق حاکی از آن است که امسال بیش از هر زمان دیگری خشخاش کشت شده است، مانند برخی از ولسوالی‌های دورافتاده ننگرهار در شرق کشور.

افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است. طالبان در روزهای نخست ورود به کابل اعلام کردند که سیاست دوره پیشین خود در مبارزه با مواد مخدر را احیا خواهند کرد.

بخش مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور طالبان گفته است که در یک هفته گذشته، ۲۷۱۸ معتاد به مواد مخدر را از نواحی مختلف کابل جمع آوری کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده است که معتادان جمع آوری شده به شفاخانه‌های ویژه ترک اعتیاد منتقل شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت افغانستان در اوایل سال جاری، شمار معتادان در این کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد که نزدیک به ۸۵۰ هزار آن زنان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا