افغانستانجهان

عفو بین‌الملل: انجام تحقیقات در باره جنایت طالبان امیدواری را برای مردم ایجاد می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به آغاز تحقیق از سوی محکمه جزایی بین‌المللی گفته است، مردم از مدت‌ها در افغانستان در این انتظار بوده‌اند که عدالت در کشور‌شان برقرار شود.

یمینی میشرا، مسئول بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته (چهارشنبه، ۱۱ عقرب) گفت که انجام اینگونه تحقیقات، تا اندازۀ امیدواری را برای مردم ایجاد می‌کند که قربانی جنایت‌های به گفتۀ او انجام شده از سوی طالبان و شبکه حقانی بوده‌اند.

یمینی میشرا مسئول بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل گفته است، با آغاز تحقیق، نیاز است تا دفتر لوی دادستانی بر همان راهبرد بازنگری کند که در مورد قربانیان مشخص غور می‌کند.

به گفتۀ میشرا، پس از این مسئله بودجه نمی‌تواند توجیه شود زیرا او به این باور است که پارسال با دفتر دادستان محکمۀ جزایی بین‌المللی کمک‌های قابل توجه مالی صورت گرفته بناءً یک مقدار از این پول باید برای تحقیق در مورد افغانستان اختصاص یابد.

به باور وی، دادستان های محکمۀ جزایی بین‌المللی نیاز دارند تا با استفاده از فرصت در مورد جنایت‌های جنگی انجام شده توسط تمامی جوانب در افغانستان تحقیق کنند.

گفتنی است پیشتر محکمه جزایی بین‌المللی که در هاگ مستقر است، دوشنبه اعلام کرد که این محکمه برای دفتر لوی دادستان صلاحیت داده تا تحقیق در مورد جنایت‌ها و جرایم جنگی بر ضد بشریت را در افغانستان از سر گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا