افغانستان

بیست‌وچهار ساعت مرگبار؛ تنها در چهار ولایت بیش از ۲۲۰ نفر جان باخته‌اند

بسیاری از ولایات کشور طی یک‌شبانه‌روز گذشته گواه بارندگی‌های شدیدی بود که به سیلاب‌های ویرانگری انجامید. آمارهای ابتدایی نشان می‌دهد که در نتیجه‌ این سیلاب‌ها دست‌کم ۲۲۸ نفر تنها در ولایت‌های بغلان، تخار، هرات و بدخشان جان خود را از دست داده‌اند.

ولایت بغلان که گفته می‌شود چندین روستا در ولسوالی‌های نهرین و برکه‌ی این ولایت زیر آب شده، بیشترین تلفات انسانی را متحمل شده است. آژانس‌های فعال سازمان ملل در افغانستان به شمول یو ان دی پی گفته است که بیش از ۲۰۰ نفر در نتیجه سیلاب‌های اخیر در ولایت بغلان جان باخته‌اند.

غلام رسول قانع، منشی شورای ولسوالی نهرین و معاون ریاست کار‌ و امور اجتماعی امارت اسلامی در ولایت بغلان نیز به رسانه‌ها تایید کرده که تنها از حوزه‌ی فلول این ولایت ۱۵۰ جسد را از آب بیرون کشیده‌اند.

مخاطبان خامه پرس با ارسال ویدیوهایی از شدت تخریب سیلاب‌ها -مخصوصا در ولسوالی نهرین ولایت بغلان- می‌گویند که تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند و هیچ تلاشی از سوی نهادهای حکومتی برای پیدا کردن کسانی که مفقود هستند، انجام نشده است.

در همین حال، گزارش‌ها از ولایت تخار حاکی است که در نتیجه سیلاب‌های اخیر در این ولایت نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

عبدالمتین صافی، سخنگوی فرماندهی امارت اسلامی در ولایت تخار به خامه پرس تایید کرد که تاکنون در ولسوالی‌های اشکمش، چال، نمک آب و فرخار بیش از ۲۰ جسد از زیر آب بیرون آورده شده و حدود ۸۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

منابع در ولایت‌های هرات و بدخشان نیز تایید می‌کنند که ۳ نفر در ولسوالی کشک کهنه‌ي هرات ۳ نفر دیگر در ولسوالی‌های تشکان و کوهستان بدخشان در نتیجه بارندگی‌های اخیر جان باخته‌اند.

گفتنی است که در ولایت‌های بادغیس، قندهار، سمنگان، فراه و غور نیز سیلاب‌های ویرانگری در نتیجه بارندگی‌های اخیر جاری شده اما تاکنون از تعداد دقیق تلفات در آن گزارش نشده است.

در همین حال وزارت دفاع امارت اسلامی از اعزام پرسونل نظامی به مناطق سیلاب‌زده خبر داده و گفته است که روند پاک‌سازی مناطق، انتقال و نجات زخمی ها آغاز شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا