افغانستاننگاه‌ها

بررسی گزینه حمله هوایی توسط امریکا در صورت پیشروی طالبان به سوی کابل

رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که این کشور در حال بررسی گزینه‌ای است که اگر طالبان به سوی پایتخت افغانستان و سایر شهرها پیشروی کنند، امریکا از در حمایت از نیروهای افغان حملات هوایی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری کوکچه، روزنامه نیویارک‌تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده‌است که هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده‌است.

این مقام‌ها که نام‌شان فاش نشده گفته اند در شرایط فوق العاده بحرانی، مانند خطر سقوط یا محاصره پایتخت افغانستان است به طوری که جان شهروندان یا کارمندان سفارت امریکا و متحدان این کشور در خطر باشد، گزینه مورد بررسی مداخله جنگنده‌ها یا هواپیماهای بدون سرنشین نظامی امریکا است.

در این گزارش آمده است: «امریکا کلیه پایگاه‌های هوایی در افغانستان را تا ماه آینده خالی خواهد کرد، و هرگونه حمله هوایی به احتمال زیاد باید از پایگاه‌ها در خلیج فارس انجام شود.» ادامه چنین حملاتی در درازمدت سخت عنوان شده‌است.

به نوشته نیویارک‌تایمز بحث‌ها برای ادامه حمایت هوایی از ارتش افغانستان نشانگر شدت نگرانی در واشنگتن درباره توانایی نیروهای افغان برای دفع حملات طالبان و حفظ کنترل کابل و سایر مراکز جمعیتی است.

بسیاری ابراز نگرانی کرده اند که با خروج امریکا، دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور به سرعت مغلوب طالبان خواهند شد.

مقام‌های حکومت افغانستان و برخی از مسئولان امریکایی این نگرانی را رد می کنند.

با آغاز روند خروج نیروهای امریکایی از اول ماه می حملات طالبان به شدت افزایش یافته است.

طی روزهای اخیر چندین ولسوالی در ولایت‌های مختلف کشور به دست طالبان، سقوط کرده‌است. دولت اما می‌گوید از این ولسوالی‌ها «عقب‌نشینی تاکتیکی» کرده و به زودی عملیات بازپس‌گیری این مناطق شروع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا