افغانستانجهان

رئیس سیا: روسیه ۱۵۰۰۰ سرباز را در اوکراین از دست داد

هنگامی که از برنز رئیس سیا در مورد تلفات روسیه در جنگ اوکراین سوال شد، پاسخ داد: “آخرین تخمین های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده حدود ۱۵۰۰۰ کشته و احتمالاً سه برابر مجروحان است. اوکراینی ها نیز متحمل رنج های زیادی شده اند. احتمالاً کمی کمتر از آن. ”

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت که روسیه ۱۵۰۰۰ سرباز را در جنگ اوکراین از دست داده است و تلفات ارتش اوکراین نزدیک به این است.

برنز، رئیس سیا در انجمن امنیتی آسپن در کلرادو سخنرانی می کند

برنز مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خود را متقاعد کرده است که روسیه را دوباره به یک قدرت بزرگ تبدیل خواهد کرد و این تنها با کنترل اوکراین امکان پذیر است.

برنز، که اظهار داشت از اکتبر ۲۰۲۱ شروع به دریافت اطلاعات بسیار نگران کننده ای کرده است، گفت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، او را به مسکو فرستاد تا گزارش دهد که ایالات متحده نگران این موضوع است و اگر روسیه به راه خود ادامه دهد، وجود خواهد داشت. عواقب جدی داشته باشد.

وی گفت: «تصمیمی که من هنگام بازگشت به کشور به رئیس جمهور منتقل کردم این بود که پوتین هنوز تصمیم غیرقابل برگشتی برای آغاز این تهاجم نگرفته است. اما به وضوح به آن سمت می رفت. برداشت دیگر من این بود که او متقاعد شده بود که پنجره برای توانایی او برای کنترل استراتژیک اوکراین و انتخاب های اوکراین بسته می شود.

برنز در پاسخ به این سوال که آیا پوتین او را فردی با سلامت و تعادل روانی توصیف می کند، اظهار داشت که رهبر روسیه به اندازه کافی سالم است و دیدگاه منحصر به فردی دارد.

“حدود ۱۵ هزار کشته، سه بار مجروح”

برنز در پاسخ به سوالی در مورد روند جنگ و خسارات روسیه چنین پاسخ داد:

تعداد مشخصی از ضررها وجود ندارد، معمولاً شکاف هایی وجود دارد. آخرین برآوردهای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده حدود ۱۵۰۰۰ کشته و احتمالاً سه برابر مجروحان است. بنابراین زیان بسیار قابل توجهی است. اوکراینی ها نیز آسیب زیادی دیدند. احتمالاً کمی کمتر از آن.»

رئیس سیا با یادآوری اینکه ارتش روسیه پس از ناکامی در مرحله اول جنگ، خود را با جنگ وفق داد و اهداف عملیاتی خود را مجدداً تنظیم کرد، گفت: روسیه به عنوان یک تاکتیک جنگی به شلیک موشک‌های دوربرد و توپخانه روی آورد که برای او راحت‌تر و راحت‌تر است. که شبیه جنگ اول چچن در ۱۹۹۴-۱۹۹۵ است.

برنز تأکید کرد که درست مانند چچن، روستاهای شرق اوکراین توسط روس ها ویران شدند، اما روس ها در اوکراین در مقایسه با چچن پیشرفت کندتری داشتند.

برنز با بیان اینکه پوتین فکر می‌کند می‌تواند از راه دیگری حواس آمریکا و اروپا را منحرف کند و اوکراین و اروپا را فرسوده کند، ارزیابی کرد که همسایگان روسیه فنلاند و سوئد به این ائتلاف خواهند پیوست.

“چین نظاره گر جنگ روسیه علیه اوکراین برای تایوان است”

برنز در ارزیابی مداخله نظامی احتمالی چین در تایوان گفت که اگر ببیند ارتشش توانایی مداخله در تایوان را دارد، رئیس جمهور چین شی جین پینگ تصمیم می گیرد گامی بردارد و این ممکن است در سال های آینده رخ دهد.

برنز اظهار داشت که دولت چین عملیات ارتش روسیه در اوکراین را زیر نظر دارد و خاطرنشان کرد که چین برای مداخله در تایوان و کنترل جنگل های انبوه باید نیروی نظامی عظیمی را در جزیره ایجاد کند.

رئیس سازمان سیا با اشاره به اینکه اقتصاد چین اقتصاد یکپارچه‌تر با اقتصادهای جهان است، گفت: پکن باید نسبت به روسیه آمادگی بیشتری برای مقابله با تحریم‌ها داشته باشد و عزم رئیس‌جمهور شی در این زمینه را نباید دست کم گرفت.

ایران فعالیت تسلیحات هسته ای خود را آغاز نکرده است

برنز، که ارزیابی‌هایی درباره ایران نیز انجام داد، خاطرنشان کرد که مدت زمانی که تهران برای دستیابی به مواد لازم برای سلاح‌های هسته‌ای صرف می‌کرد از یک سال به دوره‌ای کاهش یافت که می‌توان آن را در هفته اندازه‌گیری کرد. برنز ادامه داد:

«البته بعد دوم در اینجا این است که چقدر طول می کشد تا ایرانی ها تلاش های خود را برای ساخت یک سلاح، یک دستگاه هسته ای از سر بگیرند. بر اساس بهترین ارزیابی اطلاعاتی ما، آنها تلاش‌های تسلیحاتی ایرانی‌ها را که تا سال ۲۰۰۴ ادامه دادند، به حالت تعلیق درآوردند و دوباره شروع نکردند. بنابراین این چیزی است که ما به وضوح در سیا و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده روی آن تمرکز می کنیم.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا