افغانستاناقتصادجهان

پرداخت ۳۶۵ میلیارد لیره گازپروم به دولت روسیه: تحریم های غرب علیه روسیه کارساز نبود

شرکت انرژی روسیه گازپروم که گاز اروپا را کاهش داد و قیمت ها را افزایش داد، در نیمه اول سال ۷۵۳ میلیارد لیره سود اعلام کرد. ۳۶۵ میلیارد لیره از سود رکورددار با کرملین تقسیم خواهد شد.

غول انرژی روسیه گازپروم سودی معادل ۲.۵ تریلیون روبل (تقریباً ۷۵۰ میلیارد لیره) اعلام کرد. کرملین نیز سهم خود را از سود رکورددار به دست خواهد آورد.
مبلغ ۱.۲۱ تریلیون روبل یا تقریباً ۳۶۵ میلیارد لیره به کرملین پرداخت خواهد شد. این تصمیم در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۹ شهریورماه به اطلاع صاحبان سهام خواهد رسید.
نمایندگان صنعت اظهار می‌کنند که رکورد سود و سود سهام نشان می‌دهد که تحریم‌ها علیه اقتصاد روسیه به اندازه کافی موفق نیستند.
بریتانیا و اروپا تصمیم گرفتند واردات نفت و گاز روسیه را به تدریج متوقف کنند تا از کمک مالی غرب به رژیم ولادیمیر پوتین جلوگیری کنند. اما روسیه در عوض صادرات نفت به آسیا را تسریع کرد و قیمت گاز را در واکنش به قطع عرضه گازپروم به اروپا افزایش داد.
فامیل سادیگوف، معاون مدیر کل گازپروم گفت: علیرغم فشار تحریم ها و محیط منفی خارجی، گروه گازپروم درآمد و سود خالص را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ گزارش کرد که به حداقل رساندن بدهی خالص و اهرم مالی.
از سوی دیگر، پرداخت به کرملین در ژوئن گذشته پس از تصمیم گازپروم مبنی بر لغو پرداخت سالانه سود سهام خود برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ انجام شد.
این تصمیم باعث شد سهام آن در یک روز نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یابد. تصمیم گیری سود سهام، شرکت های انرژی و سیاستمداران؛ این در حالی است که با یک انتظار عصبی روبرو هستیم تا ببینیم آیا روسیه عرضه گاز به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم ۱ بازگشایی خواهد کرد یا خیر.
از سوی دیگر، دولت‌های اروپایی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به استفاده از منابع گاز به‌عنوان ابزار تهدید در جریان درگیری در اوکراین متهم کردند. با این حال، دولت روسیه بارها این موضوع را رد کرده و توضیح داده است که این کاهش ها به دلایل فنی بوده است.
در بحبوحه افزایش قبوض و ترس از قطع برق در زمستان امسال، کمیسیون اروپا در حال بررسی گزینه هایی برای واکنش اضطراری به بازارهای عمده فروشی گاز است. کشورهای اروپایی به طور متوسط ​​از اهداف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا قبل از زمستان جلوتر هستند.تاسیسات ذخیره سازی اروپا در حال حاضر از هدف سپتامبر ۶۵ میلیارد متر مکعب با میانگین ذخیره گاز طبیعی ۸۴ میلیارد متر مکعب فراتر رفته اند.
شرکت مشاوره انرژی Aurora; فرانسه اعلام کرد که لهستان، ایتالیا و جمهوری چک به هدف ماه نوامبر خود یعنی ۸۸ میلیارد متر مکعب دست یافتند، در حالی که لتونی تنها کشوری است که پشت سر هدف سپتامبر قرار دارد. زیرا این کشور دارای اهداف بالاتر و امکانات ذخیره سازی بزرگ است.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا