افغانستاناقتصاد

یک مقام یونیسف: افغانستان با بدترین بحران انسانی در جهان روبرو است

هم‌زمان با توقف کمک‌های شماری از نهادها در افغانستان، یونیسیف یا صُندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد به تاز‌گی هشدار داده‌است که دو سوم مردم افغانستان با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و نزدیک به ۶ میلیون نفر نیز در معرض خطرِ قحطی قرار دارند.

عُمر عابد، معاون مدیر اجرایی یونیسف در گفت‌وگو با شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا گفت: «افغانستان دچار بدترین بحران انسانی در جهان است و ما باید از آن حمایت کنیم. نیازهای بشردوستانه در آن کشور بسیار است. ۲۸ میلیون نفر از مردم افغانستان نیاز به کمک دارند. ۲۱ میلیون نفر از آنها زن و کودک هستند و اگر حمایت نشوند، در وضعیت بسیار بد و فاجعه‌باری قرار خواهند گرفت.»

یونیسیف در حالی از وضعیت بدِ ساکنان افغانستان سخن گفته‌است که هم اکنون روند کمک‌رسانی نهادهای امدادرسان به مردم افغانستان متوقف شده‌است.

طالبان چندی پیش در فرمانی، مانع کار زنان در نهادهای امدادرسان داخلی و خارجی شدند؛ تصمیمی که با واکنش تند کشورها و نهادهای خارجی مواجه شد و شماری از نهادهای امدادرسان در اعتراض به این تصمیم طالبان فعالیت خود را در افغانستان متوقف و روند کمک‌رسانی را محدود کردند.

این تصمیم سبب شد که هزاران خانواده در کشور با مشکل روبه‌رو شوند و زمستان سال جاری را در وضعیتِ بد سپری کنند.

سرمای بی‌پیشینه در زمستان امسال درحالی که مردم توانایی خرید مواد سوختی را ندارند، باعث ایجاد مشکلات زیاد برای مردم شده‌است. در روستاهای کشور هزاران رأس مواشی تلف شدند و این مورد وضعیت را بدتر کرده و یونیسف خواستار ادامه‌ی کمک‌های جهانی برای مردم افغانستان شده‌‎است.

مردم در وضعیتِ ناگوار قرار دارند

محمدالله، باشنده‌ی شهر هرات می‌گوید: «همه روزه مردمی را می‌بینم که در شرایط بد قرار دارند. از زمانی که کمک‌ها متوقف شده‌است، بسیاری نان شب و روز خود را ندارند و مجبور اند که گدایی کنند.»

محمد یوسف، یکی دیگر از باشندگان هرات می‌گوید: «اگر وضعیت به همین قسم باشد، مردم نابود می‌شوند. از طالبان می‌خواهم که اجازه دهند، زنان کار کنند و دفاتر هم کارهای خود را شروع و برای مردم کمک کنند.»

در همین حال «اوچا» یا دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد اعلام کرده‌است که افغانستان، میان‌مار و پاکستان به ترتیب در اولویت کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد قرار دارند.

این دفتر تأکید کرده‌است که بیش از ۴۷ میلیون نفر در آسیا و اقیانوسیه برای حمایت و حفاظت در اولویت قرار گرفته‌اند.

پیش از این نیز اداره‌ی هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد گفته بود که ۲۸ میلیون نفر در افغانستان در سال جاری میلادی نیازمند به کمک هستند و ۷۰ درصد مردم این کشور امنیت غذایی ندارند.

دکمه بازگشت به بالا