افغانستان

سفر احمد مسعود به مسکو

منابع نزدیک به احمد مسعود به آمو گفتند که او روز سه شنبه هفته گذشته برای ملاقات با مقام‌های دولت روسیه به آن کشور سفر کرده است.

این منابع می گویند که دیپلمات‌های چندین کشور منطقه و جهان در ماه‌های اخیر سفرهایی به تاجیکستان داشته‌اند. به گفته‌ی این منابع هدف این سفرها گفت‌وگو در مورد افغانستان و دیدار با رهبری جبهه‌ی مقاومت بوده است.

این منابع همچنان از سفر مطلق بن ماجد القحطانی نماینده ویژه‌ی قطر برای افغانستان در یک ماه گذشته به تاجیکستان خبر می‌دهند. به گفته این منابع ماجد القحطانی نماینده ویژه قطر برای افغانستان تاکنون دوبار به تاجیکستان رفته و در یکی از این سفرها نمایندگانی از ایالات متحده امریکا نیز وی را همراهی می‌کردند.

این منابع همچنین از گفت‌وگو میان احمد مسعود و نمایندگانی از هند و ایران در تاجیکستان خبر داده و می‌گویند که دیدار با نمایندگان ایران و هند به‌گونه‌ی جداگانه انجام شده است و بر حل معضل افغانستان از راه گفت‌و‌گو تاکید شده است.

در همین حال، یک منبع نزدیک به احمد مسعود به خبرنگار آمو گفت که کشورهای منطقه در دیدار با احمد مسعود از برگزاری مذاکرات منطقه‌‌ای برای ایجاد یک «حکومت تازه» در افغانستان سخن گفته‌اند.

این منابع می‌گویند که این نمایندگان (ایران وهند) گفته‌اند که طالبان تاکنون درخواست منطقه برای راه‌اندازی یک گفتمان منطقه‌‌ای برای ایجاد یک «حکومت تازه» در افغانستان را نپذیرفته‌اند.

منابع گفته‌اند که به دلیل حساسیت‌های منطقه‌ای سفر مقام‌های کشورها به تاجیکستان و دیدار با احمد مسعود رسانه‌ای نشده است.

منابع می‌افزایند که مقام‌های کشورهایی که به تاجیکستان سفر کرده و با احمد مسعود گفت‌وگو داشته‌اند، خواسته‌اند که محتوای دیدارها و گفت‌وگوهایشان منتشر نشود.

در همین حال، برخی منابع در جبهه مقاومت می‌گویند که مقام‌های کشورهای پاکستان، ازبیکستان، ترکیه و آذربایجان تاکید دارند که طالبان «تغییر» خواهند کرد و باید برای‌شان فرصت داده شود.

گفتنی است که هفته گذشته نشست مسکو درباره افغانستان با حضور نمایندگانی از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، چین، ایران، پاکستان و هند برگزار شد و حاضران بر ایجاد یک «حکومت فراگیر» در افغانستان تاکید کردند. دولت روسیه از طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نکرد.

در بیشتر از یک ماه گذشته مقام‌های روسیه، تاجیکستان، ازبیکستان و ایران چندین بار از افزایش ناامنی‌ها و حضور گروه‌های هراس‌افکن در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

احمد مسعود در یک‌سال گذشته سفرهای بسیاری به کشورهای منطقه داشته است. اما رهبری این جبهه که در تاجیکستان به سر می‌برد، نمی‌خواهد درباره‌ی جزئیات این سفرها و دیدارهای آقای مسعود توضیح بیشتری به رسانه‌ها ارائه کند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه‌ی مقاومت در این مورد به سوال‌های آمو پاسخ نداد.

پس از آن که طالبان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ به قدرت در افغانستان بازگشتند، احمد مسعود به پنجشیر رفت و جبهه مقاومت ضد طالبان را اعلام کرد. در بیش از یک‌سال گذشته نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر، اندراب، نهرین و خوست در بغلان و همچنان بخش‌هایی از تخار و بدخشان و برخی از مناطق دیگر در شمال افغانستان با طالبان درگیری‌های سختی داشته‌‌اند.

دکمه بازگشت به بالا