افغانستاناقتصادجهان

واکنش طالبان به بیانیه یوناما: منع کار زنان موضوع داخلی و فرهنگی ماست

پس از نشر بیانیه هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که طالبان را به دلیل ممنوعیت کار زنان با این نهاد، مسوول بحران بشردوستانه در کشور دانسته، این گروه گفته که منع کار زنان موضوع داخلی و فرهنگی افغانستان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، چاشت روز چهارشنبه، ۲۳ حمل، در بیانیه‌ای خواستار احترام گذاشتن همه طرف‌ها به تصمیم منع کار زنان در افغانستان شده است.

در حالی که یوناما منع کار زنان را تبعیض آشکار طالبان در برابر زنان خوانده است، مجاهد می‌گوید که منع کار زنان تبعیض نیست و مانعی برای فعالیت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز ایجاد نمی‌کند.

در بیانیه طالبان آمده است: «متأسفانه وضعیت بشردوستانه در افغانستان به دلیل تحریم‌ها و فشارها ایجاد شده و ادامه دارد. مسوولیت اصلی نیز بر عهده کسانی است که محدودیت‌هایی را بر سیستم مالی و بانکی افغانستان اعمال کرده‌اند.»

طالبان هفته‌ گذشته کار زنان با آژانس‌های مربوط به سازمان ملل متحد را در افغانستان منع کردند. این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده جهانی را در پی داشته است.

یوناما روز گذشته در بیانیه‌ای گفت که طالبان این نهاد را مجبور کرده‌اند تا بین ادامه حمایت‌های بشردوستانه از مردم افغانستان و رعایت اصول سازمان ملل یکی را انتخاب کند.

دکمه بازگشت به بالا