افغانستانجهان

شهزاده بریتانیا: برخی از سربازان بریتانیایی با جنگ در افغانستان موافق نبودند

هری، شهزادهٔ بریتانیا گفته است که برخی از سربازان بریتانیایی "لزوماً" از تلاش های نظامی این کشور در افغانستان حمایت نمی‌کردند.

شاهزاده هری در جریان گفتگوی زنده با گبور ماتی، نویسنده و داکتر معالج‌اش درباره سفرهای نظامی خود به افغانستان گفت که در طول درگیری غرب در افغانستان با آنها همسو نبوده است.

او گفت: “یکی از دلایلی که بسیاری از مردم در بریتانیا از نیروهای ما حمایت نمی‌‌کردند این بود که آنها تصور می‌کردند تمام افراد برای جنگ [کردن] خدمت می‌کنند.”

اما او افزود که چنین نبوده و “پس از ثبت نام، هر کاری را که برای شما گفته می‌شود باید انجام دهید”.

شهزاده هری گفت: “بنابراین بسیاری از ما بودند که لزوماً موافق یا مخالف نبودیم، اما شما همان کاری را انجام می‌دادید که برای انجام آن آموزش دیده‌بودید، همان کاری را که برای انجام آن فرستاده شده‌بودید، انجام می‌دادید.”

این در حالی است که هری در کتاب خاطرات جدید خود زیر عنوان “spare” که در ماه جنوری به نشر رسید، گفته است که در سال ۲۰۱۲ زمانیکه در افغانستان به حیث معاون پیلوت هلیکوپتر آپاچی خدمت می‌کرد، در جریان عملیات نظامی ۲۵ تن از جنگجویان طالبان را کشته است.

این شهزادهٔ بریتانیایی گفته است که از این عملکرد خود نه احساس غرور می‌کند و نه شرمساری، و در گرماگرم جنگ، طالبان را به مثابهٔ “مهره هایی می‌دانست که از صفحه شطرنج برداشته می‌شوند.”

نوشته‌های شهزاده هری در مورد یک دهه خدمت در صفوف قوای مسلح بریتانیا به ویژه جزییات ماموریت وی بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در افغانستان واکنش‌های گسترده را بر انگیخت.

نظامیان بازنشستهٔ بریتانیایی از این اظهارات هری انتقاد کرده و هشدار داده اند که این ادعاها می‌تواند امنیت شخصی او را به خطر بیاندازد.

شهزاده هری برای یک دهه‌ در اردوی بریتانیا ایفای وظیفه کرد. او سال‌های خدمت خود را در اردوی بریتانیا، شادترین سال‌های زندگی‌اش توصیف کرده، زیرا به گفتهٔ او، در این سال‌ها اجازه یافت تا به طور عادی زندگی کند.

در جریان استقرار نیروهای ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان، بخشی از نیروهای نظامی بریتانیا که تعداد شان به بیش از ۱۰ هزار می‌رسید، در ولایت هلمند مستقر بودند و شهزاده هری نیز در این ولایت بر ضد طالبان می‌جنگید.

هری و همسرش، میگن، بریتانیا را در سال ۲۰۲۰ ترک کردند و در جنوب کالیفورنیا ساکن شدند و نقش خود را به عنوان عضو خانواده سلطنتی کنار گذاشتند.

دکمه بازگشت به بالا