افغانستاناقتصاد

هرات در سال ۲۰۲۲ میلادی

هرات در سال ۲۰۲۲ میلادی رویداد های متفاوتی را تجربه کرد. از حملات هدفمندانه و حمله انتحاری به جان مجیب‌الرحمن انصاری گرفته تا افزایش رویداد های ترافیکی و راه اندازی تظاهرات عدالت خواهانه زنان.

رویدادهای امنیتی

پنج حمله انتحاری و انفجاری در سال ۲۰۲۲ شهر هرات رخ داد، مهمترین حمله به جان مجیب الرحمان انصاری خطیب مسجد جامع هرات بود که در آن ۳۰ تن از غیرنظامیان به شمول مجیب الرحمان انصاری کشته شد و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند.

در حمله بر موترهای حامل کارمندان «قول اردوی الفاروق» طالبان در شهر هرات هفت تن از این کارمندان کشته شدند و ۲۵ تن دیگرشان مجروح شدند.

اعتراض‌ها

جداسازی صنف‌های آموزشی در دانشگاه ها، جدا سازی روزهای درسی زنان و مردان در دانشگاه ها و در نهایت بسته شدن دروازه دانشگاه ها و ممانعت از کار زنان در نهاد های خارجی در افغانستان از رویداد های بود که در سال ۲۰۲۲ در کنار دیگر ولایت های کشور، هرات نیز از آن متاثر شد.

دختران دانشجوی ولایت هرات پس از حمله انتحاری به مرکز آموزشی کاج در کابل که در آن ۵۷ تن کشته شدند ، با شعار «نسل کشی را پایان دهید، تعلیم حق ماست» اعتراض کردند و دختران معترض در این تظاهرات خواستار تامین امنیت و پیگیری عوامل ناامنی شدند.

این دانشجویان که شمار شان به ۱۰۰ تن می‌رسید، اعتراض‌شان را از دروازه دانشگاه هرات آغاز نموده و قصد داشتند تا دروازه ولایت هرات راهپیمایی کنند، اما در مسیر راه از سوی نیروهای امنیتی با شلیک هوایی روبرو شده و دوباره به دانشگاه برگشت داده شده‌اند.

«نسل کشی هزاره ها را پایان دهید » شعاری که دختران هرات در هنگام اعتراض سرمی‌دانند.

شماری از دانشجویان دختر در هرات از بهر بسته شدن دانشگاه‌هایشان اعتراض کردند که از سوی طالبان با پاشیدن آب توسط موترهای آتش نشانی که برای مهار آتش استفاده می‌‌شود متفرق شدند و برهم زدند.

آنان اعتراض شان را با شعار «یا همه یا هیچکس، دانشگاه را باز کنید تحصیل حق ماست» از پارک ملکیار آغاز نموده و قصد داشتند تا دروازه ولایت هرات راهپیمایی کنند. اما طالبان این اعتراض دختران را در موقعیتی که آغاز کرده بودند متوقف کردند.

دختران معترض در این تظاهرات خواستار بازگشایی دانشگاه‌ها شدند. پس از آن شماری از خانواده‌ها یک شب با رفتن به بالای بام‌ با سر دادن الله اکبر در برابر بسته شدن دانشگاه های دختران اعتراض کردند.

افزایش رویدادهای ترافیکی

در سال ۲۰۲۲ رویدادهای ترافیکی در ولایت هرات افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت، در این رویدادهای ترافیکی ۲۴ تن از افراد طالبان کشته شدند و نزدیک به ده تن دیگرشان زخم برداشتند.

گفته می‌شود که روزانه به‌گونه معمول تا ۲۰ زخمی از رویداد های ترافیکی به شفاخانه حوزه یی ولایت هرات برده می‌شوند.

افزایش فرآورده های کشاورزی

زعفران

مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات گفته اند که در سال ۲۰۲۱ از کشتزار های این ولایت ۱۰ تُن زعفران بدست آمده بود، اما در سال ۲۰۲۲ این آمار به بیش از ۲۰ تُن رسیده است.

مسوولان در ریاست زراعت هرات می‌گویند که هرات پایتخت زعفران افغانستان است که بیش از ۷ هزار هکتار زمین در این ولایت زیر کشت این گیاه قرار دارد.

به گفته‌ی مسوولان طالبان در هرات، زعفران هرات از کیفیت بالای برخوردار است و هم اکنون هر کیلوگرم زعفران در ولایت هرات از ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار افغانی خرید و فروش می‌شود .

در حال حاضر ۲۰ هزار فامیل در این بخش مصروف کار هستند.

افغانستان دارای مرغوب ترین زعفران در جهان است و برای چندین سال پیاپی نیز طلای سرخ این کشور مقام اول جهان را داشت و همچنان زعفران هرات در سطح افغانستان نیز اول است.

انجیر

مسئولان ریاست زراعت طالبان در ولایت هرات گفته اند در سال گذشته ۴۴۸ هکتار زمین در ولایت هرات تحت کشت میوه انجیر بوده و بیشتر ولسوالی های زنده جان، غوریان، گذره و انجیل را احتوا کرده بود که هفت هزار تن از باغات هرات بدست آمده وافزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

انگور

محصولات انگور امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته و گفته می¬شود کشاورزان ولایت هرات بیش از ۱۵۰ هزار تن انگور برداشت نموده که ۶۰ درصد این حاصلات در کشمش خانه ها به کشمش تبدیل و به بیرون از کشور صادر خواهد شد و در حال حاضر بیش از ۷۰ نوع انگور در هرات وجود دارد.

عسل

در حال حاضر در حدود یک هزار فارم زنبورداری در این ولایت وجود داشته که تقریبآ سه هزار تن مصروف کار می‌باشند که ۲۰۰ تن عسل امسال برداشت شده است که میزان تولید عسل نسبت به سال گذشته دو برابر شده و تقریبآ ۳۰ کندوی عسل در هرات وجود دارد.

امسال زنبورداران در هرات قرار است ۲۰۰ تن عسل برداشت نموده و نسبت به سال گذشته حاصلات عسل بهتر شده و افزایش تولیدات عسل را بارندگی های اخیر، آب و هوای مناسب عنوان نموده اند.

با این حال و با افزایش محصولات زراعتی در ولایت هرات کشاورزان همواره از نبود بازار مناسب، نبود دهلیز هوایی بخاطر صادرات محصولات شان به خارج از کشور و نبود سردخانه بخاطر نهگداری محصولات بدست آمده شکایت داشته اند.

به گفته‌ی کشاورزان در ولایت هرات این موارد باعث شده تا این محصولات با بهای اندک به فروش برسد.

در سال که گذشت محصولات زراعتی ولایت هرات تنها به ولایات همجوار صادر شد و زمینه انتقال و صادر کردن آن به بیرون از افغانستان فراهم نشده است.

 

دکمه بازگشت به بالا