افغانستان

نظامیان پیشین در ایران: ایران در بدل ویزه این کشور از ما می‌خواهند به جنگ یمن برویم

یک نظامی پیشین که از ۱۴ ماه به این سو در ایران زنده گی می کند و می خواهد با نام عبدالله شناخته شود به آمو گفت که نزدیک به پنج سال عضو نیرو های کوماندو در ارتش حکومت پیشین افغانستان بود.

عبدالله که در امریکا آموزش‌های نظامی دیده است تجربه جنگ با طالبان را در یازده ولایت افغانستان دارد.

عبدالله شش ماه پس از فروپاشی نظام جمهوری از راه‌های غیرقانونی به ایران رفت و اکنون در اصفهان سرگرم کار در یک نانوایی است.

عبدالله در گفت و گو با آمو گفت که بارها از سوی طالبان به مرگ تهدید شده بود.

او گفت«شش ماه سرم قیامت سپری شد.بارها پشتم می‌گشتند.تلاش کردند مرا پیدا کنند. از دوستان و قوم و خویش پرسان مرا می‌کردند.خانه خود را رها کردم که مرا پیدا نکنند اما آخر یک روز در شماره‌ام زنگ زدند و گفتند که از استخبارات تماس گرفته‌اند. گفتند که به ریاست استخبارات کابل بروم ورنه خودشان مرا پیدا می‌کنند.دیدم چاره نیست و همان روز زن و اولادم را گرفته طرف نیمروز حرکت کردم. تقریبا بیست روز در نیمروز بودم تا که قاچاقبر فی نفر پنجاه هزار افغانی از ما گرفت و ما را به بلوچستان ایران انتقال داد».

این نظامی پیشین می گوید تاکنون نتوانسته است ویزه ایران را به دست بیاورد و بتواند به گونه قانونی در ایران زندگی کند.

عبدالله به آمو گفت که باری برای سه هفته از سوی پولیس ایران بازداشت شده بود.

او گفت« یک ماه پس از اینکه به اصفهان رسیدیم پولیس ایران مرا در شهر ایستاد کرد و فهمید که من افغان استم. مرا بردند به بازداشتگاه.از من پرسیدند که در افغانستان چه کاره بودی. من هم واقعیت را برای شان گفتم.گفتند اگر می‌خواهی که در ایران بمانی باید بروی و در جنگ یمن شرکت کنی.گفتند اگر این کار را کنی ما می‌گذاریم که اولادهایت در ایران درس بخوانند و قانونی زندگی کنند.گفتند که برم معاش هم می‌دهند.خیلی چیزها ازم پرسیدند مثلا پرسیدند که وقتی در امریکا بودم چه تریننگ‌ها دیده بودم یا کار با چه سلاح‌هایی را بلد بودم. بسیاری از این پرسش‌ها پاسخ دادم».

عبدالله می گوید که پس از سه هفته که از زندان آزاد شد، از او امضای یا نشان انگشت نگرفتند، اما وقتی به خانه برگشت از آن منطقه به یکی از روستا های دیگر اصفهان رفت . او می گوید از این که پولیس ایران او را دوباره پیدا کند می ترسد، عبدالله می افزاید که نمی خواهد به جنگ یمن برود.

او افزود«بسیار می‌ترسم و با ترس زندگی می‌کنم. نه می‌توانم به حکومت ایران کار کنم و نه می‌توانم به طالبان کار کنم.فقط در انتظار استم که سرنوشت با ما چی می‌کند».

بر بنیاد اطلاعات هیبت‌الله علیزی، رییس پیشین ستاد ارتش افغانستان، دو ماه پیش از فرار اشرف غنی و تسلط طالبان به افغانستان، نیرو های امنیتی افغانستان به ۳۰۰ هزار تن می رسید.

آقای علیزی گفت که پیش از پانزدهم آگست ۲۰۰۰۰ تن از نیرو های کوماندو که ۱۵ هزار تن آنان از سوی نیروهای امریکای آموزش های نظامی دیده بودند در جنگ با طالبان حضور داشتند.

نزدیک به پنج ماه پیش شماری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا در گزارشی به این کنگره گفتند که پس بازگشت طالبان به قدرت نزدیک به ۳۰۰۰ نظامی نخبه افغانستان که از سوی امریکا آموزش های نظامی دیده بودند با سلاح‌های امریکایی که با خود داشتند به ایران فرار کرده‌اند.

محمدضیا سخی‌زاده پیش از فروپاشی نظام جمهوری، مدیر بخش «کرمینال تکنیک فرماندهی پولیس کندز بود.

او پس از پانزدهم آگست و بازگشت طالبان به قدرت با استفاده از راه‌های غیرقانونی با خانواده‌اش به ایران رفت.

این نظامی پیشین از ترس نیروهای دولتی ایران اکنون با همسر و چهار فرزندش در یکی از شهرهای ایران به سر می‌برد.

محمدضیا سخی زاده که اجازه کار در ایران را ندارد با کار کردن در خانه‌های مردم می‌تواند هزینه روزانه و کرایه خانه را فراهم کند.

او به آمو گفت«زمانیکه جنگ میان ما و طالبان ادامه داشت یک برادر و پسرم را از دست دادم و بعد ناگذیر شدم با استفاده از راه قاچاق با خانواده‌ام به ایران بیایم و حالا در یک خانه مخروبه زندگی می‌کنم».

بر بنیاد گزارش یوناما یا نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، طالبان در ۹ ماه نخست تسلط بر افغانستان، ۱۶۰ نظامی پیشین را بی محاکمه کشتند، ۱۷۸ نظامی پیشین را بازداشت کرده اند و ۵۶ نظامی پیشین و مقام‌های حکومت پیشین را آزار و اذیت کرده‌اند.

مرضیه که افسر پیشین پولیس در کندز بود می گوید که پس از تسلط طالبان به افغانستان به ایران پناهنده شد.

او به آمو گفت«من در بخش حقوق بشر قوماندانی امنیه کندز کار کردیم که یکجا با نیروهای خارجی چندین کشور وظیفه اجرا کردیم و این همه اسناد ازشان دارم. در طول ۲۰ سال خدمت کردم آخر هم در کشور ایران به طور غیر قانونی زندگی می کنم این همه همکاری های ما برای خارجی ها هیچ بوده».

شماری از زنانی که به عنوان پولیس در وزارت امور داخله پیشین کار می کردند می گویند که در ۱۶ ماه گذشته از سوی طالبان تهدید شده‌اند و جبرا بازنشسته شده اند.

در همین حال عبدالنافغ تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان در ۲۱ جولای سال ۲۰۲۲ در یک پیام تصویری به رسانه‌ها گفته بود که این وزارت در نظر دارد زنانی را که از آکادمی پولیس فارغ شده‌‌اند در پست‌های مورد نیاز بگمارد.

افزون بر این وزارت امور داخله طالبان در روز نخست ماه نومبر سال پار میلادی با پخش یک نوار تصویری از آغاز کار نزدیک به ۱۰۰ پولیس زن در چارچوب پولیس «امن و نظم عامه» این گروه خبر داد.

مولوی محمد حسن هاشمی، معاون وزارت داخله طالبان پنج ماه پیش در یک نشست خبری در کابل گفته بود که شمار نیروهای پولیس طالبان به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد و ۲۷۰۰ تن از نظامیان حکومت پیشین نیز جذب پولیس طالبان شده‌اند.

بر بنیاد فرمان هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان، نظامیان پیشین نمی‌توانند در چارچوب ارتش این گروه کار کنند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن اعلام کرده بودند که ارتش صد هزارنفری ایجاد می‌کنند اما بعدتر اعلام کردند که این رقم را به ۱۵۰ هزار تن افزایش خواهند داد.

دکمه بازگشت به بالا