افغانستانجهان

کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران تخلیه شدند

پرسنل سفارت آذربایجان در تهران و خانواده هایشان پس از حمله 27 ژانویه با هواپیما از تهران به باکو آورده شدند.

هالفوف معاون وزیر امور خارجه آذربایجان با استقبال از پرسنل تخلیه شده و خانواده های آنها، این حمله را “اقدامی تروریستی” توصیف کرد.

هالفوف گفت: توقف فعالیت سفارت و فعالیت دیپلماتیک در هر کشوری تصمیمی است که نیاز به مسئولیت دارد، اما از نظر تامین امنیت پرسنل سفارتمان به ایران اعتماد نداریم.

کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان و خانواده هایشان و مراسم تشییع جنازه رئیس امنیتی که در حمله به سفارت جان خود را از دست داد به باکو آورده شد.

کارکنان سفارت تهران و خانواده هایشان که با هواپیما به باکو آمده بودند، مورد استقبال هالف هالفوف معاون وزیر امور خارجه آذربایجان و مسئولان این وزارتخانه قرار گرفتند. جنازه ستوان یکم اورهان عسکروف، رئیس امنیت، که در این حمله به شهادت رسید، با همین هواپیما آورده شد.

“حمله باید در هر جنبه ای و به شیوه ای شفاف بررسی شود”

هالفوف در بیانیه‌ای با مطبوعات، حمله به سفارت تهران را یک اقدام تروریستی خواند. هالفوف با بیان اینکه انتظار نداشتند چنین اتفاقی بیفتد، گفت: «این غیرقابل قبول است.

طبق کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، هر کشوری مسئول امنیت سفارتخانه های خود است. ایران مسئولیت حمله تروریستی طبیعی را بر عهده دارد.

ایران بر اساس تعهدات خود باید این اقدام تروریستی را به طور همه جانبه، همه جانبه و شفاف بررسی کند و جنایتکاران و نیروهای پشت سر آنها را شناسایی و مجازات کند. وی گفت: این خواسته روشن ما از ایران است.

ما به ایران اعتماد نداریم

هالفوف با اشاره به اینکه قصد دارند از سازوکارهای بین‌المللی مربوطه برای روشن کردن این حادثه استفاده کنند، گفت: «اگرچه تصمیم سختی بود، رئیس‌جمهور ما تصمیم به تخلیه سفارت تهران گرفته است.

توقف فعالیت سفارت، فعالیت دیپلماتیک در هر کشوری تصمیمی است که نیاز به مسئولیت دارد. با این حال، ما هیچ امید و اعتمادی به ایران برای تامین امنیت پرسنل سفارت خود نداریم.»

هالفوف با تاکید بر اینکه از شهادت در کشور همسایه بسیار متاسفیم، گفت: فعالیت دیپلماتیک سفارت تهران به طور کامل متوقف شده است، 5 نفر برای حفاظت از ساختمان و املاک حضور خواهند داشت، اما این افراد وارد عمل نمی شوند. فعالیت های دیپلماتیک. سرکنسولگری ما در تبریز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.» دانش خود را به اشتراک گذاشت

چی شد؟

در حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بامداد 27 دی ماه، رئیس حراست سفارت جمهوری آذربایجان کشته و دو تن از نیروهای امنیتی زخمی شدند. مقامات ایرانی اعلام کردند که مهاجم پس از این حادثه دستگیر شده است.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز این حمله را محکوم کرده و از تخلیه سفارت تهران خبر داد. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز این حمله را یک اقدام تروریستی توصیف کرد.

دکمه بازگشت به بالا