افغانستانجهان

بانک جهانی: بازسازی اوکراین ۴۱۱ میلیارد دالر هزینه دارد

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارشش در مورد خسارات مالی ناشی از جنگ در اوکراین، نوشته است که بازسازی این کشور پس یک سال حمله نظامی روسیه مبلغ ۴۱۱ میلیارد دالر هزینه دارد.

نیوریارک تایمز روز پنج‌شنبه، ۲۳ مارچ، به نقل از بانک جهانی نوشته است که رقم جدید نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به گزارش این بانک در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی است.

براساس این گزارش، ویرانی ناشی از جنگ بیش از هفت میلیون اوکراینی را به فقر کشانده و ۱۵ سال توسعه را نیز از بین برده است.

در گزارش بانک جهانی آمده است که در خط مقدم منطقه خرسون در امتداد سواحل دریای سیاه، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکولی نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد افزایش یافته است.

دنیس براون، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در اوکراین، در بیانیه‌ای گفته است: «اما برخی چیزها را نمی‌توان بازسازی کرد. پشت هر خانه یا شفاخانه یا مکتبی که ویران شده، زنده‌گی اوکراینی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

این گزارش بانک جهانی که در همکاری با دولت اوکراین، سازمان ملل متحد و کمیسیون اروپا تهیه شده است، نشان می‌دهد که خسارت مستقیم به بخش‌های دیگر از جمله مسکن، حمل‌ونقل و انرژی بالغ بر ۱۳۵ میلیارد دالر است.

بر پایه برآورد این بانک، بازسازی اساسی‌ترین نیازهای مردم اوکراین از جمله انرژی، مسکن، زیرساخت‌های حیاتی و خدمات اساسی ۱۴ میلیارد دالر هزینه خواهد داشت.

این در حالی است که پیش از این بانک جهان هزینه بازسازی اوکراین پس از حمله روسیه را ۳۴۹ میلیارد دالر اعلام کرده بود.

گفتنی است که بیش از یک‌ سال از آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین می‌گذرد و در این مدت جنگ شدیدی میان دو طرف رخ داده است.

چندی پیش صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد که به توافق اولیه برای ارایه یک بسته مالی ۱۵.۶ میلیارد دالری به اوکراین در طول چهار سال به هدف جلوگیری از کسری بودجه دست یافته است.

دکمه بازگشت به بالا