افغانستانجهانحقوق بشر

نشست دوحه بدون حضور نمایندگان حکومت سرپرست افغانستان آغاز شد

دوحه پایتخت قطر امروز میزبان نشست دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌های منطقه‌ی روی مسائل مربوط به افغانستان است.

حکومت سرپرست افغانستان نیز برای اشتراک در این نشست دعوت شده بود اما وزارت خارجه امارت اسلامی با نشر بیانیۀ اعلام کرد که در این نشست اشتراک نمی‌کند.

وزارت خارجه امارت اسلامی ناوقت روز شنبه، 28 دلو با نشر بیانیه‌ی گفته که این وزارت وزارت به ملل متحد واضح ساخته است، “در صورتی که امارت اسلامی به‌عنوان یگانه طرف مسئول به نمایندگی از افغانستان اشتراک می‌کند و زمینه برای گفت‌وگوهای واضح به سطح عالی میان هیأت افغانستان و ملل متحد در مورد تمامی مسائل مساعد شود؛ اشتراک مفید خواهد بود، اما به علت عدم پیشرفت درین قسمت، اشتراک بی‌نتیجه توسط امارت مفید دانسته نشد.”

در بیانیه وزارت خارجه حکومت سرپرست آمده است که امارت اسلامی به‌این باور بود که نشست دوحه، به‌ ریاست سرمنشی سازمان ملل متحد فرصت خوبی بود تا گفت‌وگوهایی واضح و نتیجه‌محور در‌مورد موضوعات مورد اختلاف صورت می‌گرفت.

وزارت خارجه حکومت سرپرست در بیانیه اش همچنان یادآور شده در صورتی‌که ملل متحد حقایق موجود را درک کند و تحت فشار شماری از طرف‌های محدود قرار نگیرد و این‌ نکته را مدنظر گیرد که نظام کنونی افغانستان تحت تأثیر کسی قرار نمی‌گیرد؛ امکان دارد در گفت‌وگوها با امارت اسلامی افغانستان پیشرفت صورت گیرد.

این وزارت همچنان افزوده که تعامل دونیم‌سالهی حکومت سرپرست با کشورهای منطقه نشان داد، در صورتی‌که از تکرار تجارب ناکام بیست سال گذشته اجتناب صورت گیرد، به‌جای تصامیم تحمیلی یک‌جانبه و فشارها برخورد واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه صورت گیرد، در روابط دوجانبه با سایر طرف‌ها نیز پیشرفت خواهد شد.

سازمان ملل متحد گفته که در نشست دوحه به میزبانی دبیرکل این سازمان نمایندگان ویژه کشورها، نهادها و ادارات سازمان ملل متحد برای افغانستان و شماری از زنان افغان شرکت خواهند کرد.

وزارت امور خارجه قطر نیز روز گذشته اعلام کرده است که نمایندگان ۲۵ تا ۲۸ کشور برای شرکت در این نشست دعوت شده اند.

 

دکمه بازگشت به بالا