افغانستان

رویدادهای ترافیکی در یک هفته گذشته ۵۳ کشته و ۷۰۰ زخمی برجای گذاشته است

در جریان یک هفته گذشته دست‌کم ۵۳ تن در ۱۴ ولایت کشور در پی رویدادهای ترافیکی کشته و ۶۶۶ تن زخمی شده‌اند. رویدادهای ترافیکی در این جریان از زنان و کودکان نیز قربانی گرفته است. خرابی جاده‌ها، نبود اشاره‌های ترافیکی در مسیر شاهراه‌ها، بی‌احتیاطی راننده‌گان، استفاده از مواد مخدر به‌ویژه چرس توسط راننده‌گان موترهای لینی، سرعت و سبقت گرفتن بی‌جا و رعایت نکردن سیستم ایمنی از دلایل عمده افزایش رویدادهای ترافیکی عنوان می‌شود. با این وصف، شهروندان کشور از افزایش تلفات ناشی از رویدادهای ترافیکی ابراز نگرانی می‌کنند و از ریاست ترافیک زیر کنترل طالبان می‌خواهند تا راهکار مناسبی را برای کاهش این‌دست رویدادها روی دست بگیرد. به گفته آنان، در صورتی که پولیس ترافیک شاهراه‌های کشور را زیر نظارت داشته باشد، ممکن است جلو وقوع حوادث ترافیکی تا حدی گرفته شود.

بربنیاد یافته‌های روزنامه ۸صبح، از روز نخست عید فطر تا روز جمعه، ۸ ثور، دست‌کم ۱۴ ولایت کشور گواه رویدادهای مرگ‌بار ترافیکی بوده است. در این میان ولایت‌های قندهار، غور، زابل، پروان و بلخ بیشترین آمار جان‌‌باخته‌گان ناشی از حادثه‌های ‌ترافیکی را دارند.

بربنیاد گزارش‌های نشرشده، نه تن در ولایت بلخ، ۱۴ تن در ولایت زابل، شش تن در ولایت پروان، شش تن در شاهراه کابل – قندهار، چهار تن در فاریاب، چهار تن در کابل، سه تن در غزنی، سه تن در کندز و یک‌یک تن دیگر در ولایت‌های خوست، بدخشان، ننگرهار و جوزجان در پی رویدادهای ترافیکی در یک ‌هفته پسین جان باخته‌اند. همچنان در پی این رویدادها، دست‌کم ۶۶۶ تن دیگر در ۱۴ ولایت کشور زخمی شده‌اند. زنان و کودکان نیز در میان جان‌باخته‌گان و زخمیان این رویدادهای ترافیکی، شامل‌اند.

با این حال، شماری از شهروندان کشور از افزایش رویدادهای ترافیکی در چند ماه پسین ابراز نگرانی می‌کنند و ریاست ترافیک زیر اداره طالبان را به کوتاهی در نظارت از شاهراه‌ها و تنفیذ قانون ترافیکی متهم می‌نمایند.

مشتاق‌‌احمد، باشنده ولایت پروان، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید: «از زمان تسلط طالبان تا به حال شما خودتان می‌بینید که حضور پولیس ترافیک در جاده‌ها خیلی کم‌رنگ شده و نظارت جدی وجود ندارد. بیشتر راننده‌گان طالبان هم به‌درستی راننده‌گی را بلد نیستند.»

همچنان محمود‌شاه، باشنده شهر کابل، می‌گوید: «خانواده‌ها هم در این خصوص مقصرند. در روزهای رخصتی چرا مانع فرزندان زیر سن خود نمی‌شوند؟ بیشتر راننده‌گان افراد زیر سن می‌باشند که با قوانین ترافیکی آشنایی چندانی ندارند.» به گفته او، راننده‌گان باید در جریان راننده‌گی از احتیاط کار بگیرند و خانواده‌ها نیز محتاط باشند تا وسایط نقلیه‌شان را به دسترس نوجوانان قرار ندهند که سبب حادثات ترافیکی شود.

در همین حال، شماری از کارمندان پیشین ریاست ترافیک کشور می‌گویند که خرابی جاده‌ها، نبود اشاره‌های ترافیکی به حد کافی در جاده‌ها و شاهراه‌ها، بی‌احتیاطی راننده‌گان و نقض قانون ترافیکی توسط آنان، اعتیاد به‌ مواد مخدر، سرعت و سبقت گرفتن بی‌جا، رعایت نکردن سیستم ایمنی و فساد در اداره ترافیک طالبان از عواملی‌اند که رویدادهای ترافیکی را در این اواخر افزایش داده است. به گفته آنان، پولیس ترافیک در حال حاضر از شاهراه‌های کشور نظارت درست نمی‌کند و این سبب می‌شود که رویدادهای ترافیکی از شهروندان قربانی بگیرد.

احمد (نام مستعار) یکی از مدیران ارشد ریاست ترافیک در حکومت ‌پیشین به روزنامه ۸صبح می‌گوید که موجودیت فساد در ریاست ترافیک زیر اداره طالبان سبب شده تا راننده‌گان به‌‌آسانی جواز راننده‌گی به ‌دست بیاورند. او می‌افزاید: «در کنار دلایلی که در بالا ذکر کردم، متاسفانه فساد نیز از اداره‌های ترافیک کشور تاکنون هم برچیده نشده است. طالبان از زمان تسلط‌شان بر کشور، به هزاران جنگ‌جوی خود که یک روز هم پشت فرمان موتر ننشسته‌اند، جواز راننده‌گی توزیع می‌کنند. شما خودتان شاهد هستید که بیشتر حادثات ترافیکی در این روزها از طرف طالبان صورت می‌گیرد.»

گفتنی است که تا پیش از تسلط طالبان بر کشور، حادثه‌های ترافیکی در رده‌بندی رویدادهای مرگ‌بار در رده دوم قرار داشت؛ اما اکنون این رویدادها ظاهراً در رده نخست قرار گرفته است. پیش از این، طالبان اعلام کرده بودند که حوادث ترافیکی در برخی از شاهراه‌های کشور به‌ویژه شاهراه‌های کابل – بلخ و کابل – هرات و برخی از جاده‌های عمومی دیگر به‌گونه بی‌سابقه افزایش یافته است و روزانه ده‌ها تن در اثر این رویدادها کشته و زخمی می‌شوند.

بر‌اساس گزارش سازمان صحی جهان (WHO) که چند ماه پیش نشر شد، به‌طور اوسط روزانه ۳۶ هزار تن و سالانه ۱.۳ میلیون تن در سراسر جهان در پی وقوع رویدادهای ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر قربانیان این رویدها، جوانان ۵ تا ۲۹ ساله عنوان شده است. بیش از ۵۰ درصد از قربانیان این‌دست رویدادها را عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موترسایکل‌سواران شکل می‌دهند. همچنان ۹۳ درصد از جان‌باخته‌گان این‌دست رویدادها را شهروندان کشورهای کم‌درآمد و متوسط شکل می‌دهند. هشت صبح

دکمه بازگشت به بالا