افغانستان

بدرفتاری نظامیان پاکستانی در گذرگاه تورخم

بیمارانی که از طریق گذرگاه تورخم به پاکستان می‌روند با ابراز شکایت از رفتار نا مناسب ماموران مرزی پاکستان می‌گویند که حتی با وجود مدارک قانونی آنها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

هر روز صدها تن در این سوی گذرگاه تورخم منتظر هستند تا برای تداوی به پاکستان بروند، اما رفتار نامناسب پولیس پاکستان در آنجا باعث مرگ بسیاری از بیماران در مرز شده است.

گل محمد درحالی که مدارک بیمارش را به دست دارد و می‌خواهد او را برای درمان به پاکستان ببرد می‌گوید: «اگر یک بیمارستان معیاری در کشور وجود می‌داشت و می‌توانست به درستی روند درمان را انجام دهد ما مردم با رنج کنونی روبرو نمی‌شدیم.

او می‌افزاید: «مشکل تورخم بسیار بزرگ است. اینجا رفتارهای بد جریان دارند. طالبان فقط این رفتار بد را مشاهده می‌کنند و کاری از دست شان بر نمی‌آید. با این وجود کار توزیع پاسپورت نیز به موقع انجام نمی‌شود.»

در همین حال مسوولان ریاست صحت طالبان در تورخم نیز اذعان می‌کنند که مشکلات زیادی برای بیمارانی که از افغانستان برای درمان به پاکستان می‌روند وجود دارد.

داکتر عبدالهادی می‌گوید که هر روز ده‌ها و گاهی صدها تن برای مداوا به کشور همسایه می‌روند و این ازدحام بر مشکلات افزوده است.

او می‌افزاید: «باید مدارک را بررسی کنیم و سپس مردم را اجازه بدهیم تا از کشور خارج شوند. اکثر افرادی که مدارک ندارند اجازه داده نمی‌شوند اما پولیس پاکستان همچنان ظلم می‌کند.»

خالد، عضو کمیساری طالبان در تورخم می‌گوید که پاکستان وعده حل مشکلات بیماران را داده است، اما هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده‌ است.

او می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم تا برای مشکلات بیماران افغانستان چاره‌اندیشی کنیم. همه مشکلات مسافران را با مقام‌های پاکستان در میان گذاشته‌ایم و آنها وعده همکاری داده‌اند.»

گفتنی است که پاکستان بارها وعده حل مشکلات بیماران و مسافرانی که از افغانستان به این کشور می‌روند داده است. اما هنوز هیچ کدام از آنها اجرا نشده‌اند.

با این حال، شهروندان افغانستان نیز برای گرفتن ویزه پاکستان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

پاکستان هر روز به بهانه صدور ویزه از صدها شهروند کشور به صورت آنلاین پول و هزینه جمع‌آوری می‌کند اما متقاضیان دریافت ویزه می‌گویند که پس از ۶۰ تا ۷۰ روز انتظار اغلب پول به هدر می‌رود و ویزه صادر نمی‌شود.

نهادهایی که درخواست ویزه آنلاین را به پیش می‌برند هم این مشکل را می‌پذیرند و می‌گویند ثبت نام می‌کنند و پاکستان از آنان پول می‌گیرد، اما گاهی به ۵ نفر ویزا می‌دهند.

مردم می‌گویند ما از پاکستان می‌خواهیم به وعده‌های خود درباره سهولت در عبور مرور مردم از مرز تورخم عمل کند تا مشکلات مردم حل شود.

 

دکمه بازگشت به بالا