جهان

خبر بد برای روس ها: گذرنامه های طلایی قبرس جنوبی و مالت لغو شد

فروش پاسپورت اتحادیه اروپا به روس‌های ثروتمند میلیاردها یورو برای دولت یونانی قبرس و مالت به همراه داشته است.

روس ها نیز به راحتی پول خود را می شستند. این نظم با جنگ در اوکراین مختل شد. برخی از “گذرنامه های طلایی” باطل شده اند.

قبرس و مالت سال‌هاست که با اتهامات پولشویی روبرو هستند.

این دو کشور نقش اصلی را در بسیاری از گزارش‌های پولشویی با منشأ نامعلوم، عمدتاً از سوی شهروندان روسی، ایفا کردند.

اگرچه اتحادیه اروپا بارها به آنها هشدار داده بود که جلوی این کار را بگیرند، اما پولشویی از طریق فروش “گذرنامه های طلایی” به این دو کشور جزیره ای ادامه یافت و پول های جاری همچنان به شست و شوی خود ادامه داد.

این دستور با شروع جنگ روسیه و اوکراین شکسته شد. زیرا اتحادیه اروپا تحریم های سختی را علیه روسیه امضا کرد و شرکت های روسی، تجار روسی و کالاهای آنها را تحریم کرد.

“پاسپورت طلایی” محافظت از پول سیاه

دولت قبرس یونانی و مالتا که پس از این تصمیمات در وضعیت دشواری قرار گرفتند، تاکنون ده ها نفر را از تابعیت اخذ شده از طریق “گذرنامه طلایی” محروم کرده اند.

کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که دولت یونانی قبرس تابعیت 43 نفر را لغو کرده است. همچنین گزارش شده است که دو روس تابعیت مالت را از دست داده اند.

مالت و اداره یونانی قبرس قبرس سال هاست که با ارائه شهروندی برای سرمایه گذاری درآمد قابل توجهی کسب کرده اند. از سوی دیگر روسیه از این روش برای پولشویی استفاده می کند.

اداره یونانی قبرس یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که بیشترین درآمد را از درخواست “گذرنامه طلایی” به دست می آورد. دولت مالت اعلام کرده است که صدور چنین گذرنامه‌هایی برای شهروندان روسی و بلاروسی را تا مدتی دیگر به حالت تعلیق درآورده است، اما همچنان به شهروندان کشورهای دیگر «گذرنامه طلایی» ارائه می‌کند.

اداره یونانی قبرس اعلام کرد که از نوامبر 2020 به این طریق تابعیت اعطا نشده است.

تماس های اتحادیه اروپا ناموفق بود

کمیسیون اتحادیه اروپا بارها خواستار پایان دادن به “گذرنامه های طلایی” شده است. کمیسیون اتحادیه اروپا این موضوع را تهدیدی برای امنیت کل اتحادیه اروپا می داند.

به عنوان مثال، آنها آن را از نظر پولشویی، فرار مالیاتی و فساد خطرناک می دانند. علاوه بر این، این واقعیت که دارندگان «گذرنامه طلایی» می توانند آزادانه در منطقه شینگن تردد کنند، اتحادیه را نگران می کند.

دکمه بازگشت به بالا