افغانستانزندگی

افزایش بیماران مبتلا به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان داکتران بدون مرز از افزایش ۱۶ درصدی موارد سوء تغذیه در ولایت هلمند خبر داده و از تبعات تشدید بحران بشری و چالش‌ عدم دسترسی به خدمات صحی در افغانستان هشدار داده است.

این سازمان روز چهارشنبه، بیست‌وهفتم ثور با نشر توییتی از افزایش ۱۶ درصدی موارد سوء تغذیه میان کودکان در ولایت هلمند ابراز نگرانی کرده است.

به گفته این نهاد در جریان چهار ماه گذشته یک هزار و ۶۱ کودک مبتلا به سوء تغذیه در ولایت هلمند را درمان کرده‌اند.

همچنین سازمان داکتران بدون مرز تاکید کرده که بسیاری از شهروندان افغانستان توانایی تامین غذایی اولیه را ندارد و برای تامین هزینه‌های ترانسپورتی برای رسیدن به شفاخانه با مشکل مواجه هستند.

بر اساس آمارهای این نهاد سوء تغذیه میان کودکان در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۲ درصدی و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۶ درصدی داشته است.

یکی از پزشکان این سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های بین المللی را برای بهبود زیر ساخت‌های پزشکی مهم دانسته و با یادآوری وضعیت یکی از کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه گفته است: مادرش شیر نداشت و خانواده او نیز توانایی خرید غذا را نداشتند. او در تمام مدت گرسنه بود.

این در حالی است که پیش از نیز دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان( اوچا)، سازمان جهانی صحت و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد( یونیسف) از افزایش میزان بالا سوء تغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس آمار های که از سوی اوچا نشر شده نشان می دهد که چهار میلیون نفر در افغانستان که تقریبا هشتاد درصد آن را کودکان شامل میشود به سوءتغذیه شدید و نسبتا حاد مبتلا هستند.

در ادامه سازمان داکتران بدون مرز به سهولت‌های بیشتر و دسترسی مردم به نزدیکترین مراکز صحی تاکید کرده است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا