افغانستانحقوق بشرزندگی

گزارش سازمان ملل: نزدیک به 5000 زن توسط اقوام در افغانستان در سال 2022 کشته شدند

بخش زنان سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان گزارشی تکان دهنده منتشر کرد و اعلام کرد که در سال 2022، 48800 زن در سراسر جهان توسط شرکا و بستگان نزدیک خود کشته شدند.

این سازمان این گزارش را در 22 نوامبر، پیش از روز جهانی منع خشونت علیه زنان منتشر کرد. بر اساس این گزارش، 48800 زن توسط شرکای صمیمی و اعضای خانواده خود از جمله پدر، مادر، برادر و عمو کشته شده اند.

قلب این گزارش نشان می دهد که 133 زن یا دختر توسط اعضای خانواده و عزیزان خود در سراسر جهان کشته می شوند.

بیشترین تعداد قتل های مربوط به جنسیت در سال 2022 نشان می دهد که جهان در جلوگیری از چنین رویدادهایی کوتاهی کرده است.

زن کشی: یک چالش جهانی

زنان کشی یا قتل های مربوط به جنسیت، مانند همه انواع خشونت علیه زنان و دختران، موضوعی جدی است که کشورهای سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، قاره آفریقا بیشترین تعداد قتل زنان و دختران را در سال 2022 به ثبت رسانده است که این رقم به 20 هزار زن در یک سال رسیده است. پس از آن، آسیا 18400 مورد، قاره آمریکا 7900 مورد، اروپا 2300 مورد و اقیانوسیه 200 مورد قتل زنان و دختران را ثبت کردند.

مقیاس زنان کشی احتمالاً بالاتر از ارقام سازمان ملل است

بخش زنان سازمان ملل متحد تاکید کرده است که در حالی که ارقام ذکر شده برای هر قاره تعداد حیرت‌انگیز زنان‌کشی را نشان می‌دهد، اما احتمالاً فقط نوک کوه یخ است.

بر اساس این گزارش، تعداد قابل توجهی از قربانیان زن‌کشی یا قتل‌های جنسیتی شمارش نشده باقی مانده‌اند. این سازمان این چالش را به تغییرات ملی و روش های تحقیق نسبت می دهد.

گزارش سازمان ملل تاکید می کند که گروه های خاصی از زنان و دختران در معرض خطر بیشتری قرار دارند. تاکید می کند که زنان در چشمان عمومی، مانند سیاستمداران زن، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران، هم با تهدیدات آفلاین و هم آنلاین مواجه هستند که اغلب منجر به قتل آنها می شود.

شایان ذکر است که افغانستان به عنوان یکی از بدترین مکان ها برای زنان شناخته می شود، زیرا ظهور حکومت طالبان آن را به یک مکان خطرناک تبدیل کرده است و در نتیجه دستاوردهای زنان در 20 سال گذشته تقریباً از بین رفته است.

افغانستان از نظر خشونت علیه زنان با چالش های قابل توجهی روبرو بوده است، به ویژه تحت حاکمیت طالبان، که از سال 1996 تا 2001 در قدرت بود و در اوت 2021 دوباره کنترل را به دست گرفت. طالبان در دوران حکومت قبلی خود محدودیت های شدیدی را بر حقوق زنان اعمال کردند و سیاست هایی را به اجرا گذاشتند که به شدت اعمال می شد. آزادی ها و فرصت های آنها را محدود کرد.

موارد خشونت علیه زنان از جمله خشونت خانگی، ازدواج های اجباری، قتل های ناموسی، و محدودیت های تحصیلی و شغلی در افغانستان گزارش شده است. رفتار طالبان با زنان و حقوق آنان موضوع نگرانی و محکومیت جامعه جهانی بوده است.

سازمان ملل متحد و سازمان های مختلف برای رسیدگی به این مسائل و حمایت از حقوق زنان در افغانستان فعالانه تلاش کرده اند. آنها از حمایت از حقوق زنان، دسترسی به آموزش و مراقبت های بهداشتی و از بین بردن خشونت علیه زنان دفاع کرده اند.

بسیار مهم است که از طریق منابع موثق مطلع شوید و به روز رسانی های خبرگزاری های معتبر و بیانیه های رسمی سازمان هایی مانند سازمان ملل را دنبال کنید تا دقیق ترین و به روز ترین اطلاعات را در مورد وضعیت افغانستان و گزارش خاصی که ذکر کردید، داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا