افغانستانجهان

گزارشگر سازمان ملل: حقوق بشر زیر سلطۀ طالبان به سمت استبداد نزول کرده است

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان گفته است که زیر حاکمیت طالبان، وضعیت حقوق بشر رو به وخامت نهاده است و این وضعیت «نزول به سمت استبداد» است.

آقای بنیت امروز در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد خواستار تغییرات اساسی برای رسیدگی به وضعیت بحرانی حقوق بشری در افغانستان شد.

او گفت: «عقب‌گرد شدید در زمینۀ حقوق زنان و دختران، هدف‌گیری انتقام‌جویانۀ مخالفان و منتقدان، و سرکوب آزادی بیان توسط طالبان به مثابۀ نزول به سمت استبداد است.»

پیش از این نیز آقای بنیت گفته بود که اندیشۀ طالبان در خصوص حقوق زنان و دختران تغییر نکرده و به گفتۀ وی وضعیت فعلی زنان و دختران افغان مشابه رژیم قبلی طالبان است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشته، ریچارد بنیت از سوی ملل متحد ماموریت یافت تا تخطی‌های حقوق بشری در افغانستان را نظارت کند.

همزمان با این، رینا امیری نماینده وزارت خارجه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان روز گذشته در یک پیام تویتر نوشت که «سیاست تخریبی و ظالمانۀ» طالبان در مورد بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان قابل توجیه نیست.

طالبان که در ۱۳ ماه گذشته بر افغانستان دوباره مسلط شده اند، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب محروم کرده اند که این اقدام منجر به واکنش‌های شدید داخلی و خارجی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا