افغانستانجهانحقوق بشرهنر

پوجا، بازیگر هندی خواستار توجه به وضعیت زنان در افغانستان شد

پوجا بنرجی، هنرپیشه‌ی هندی و بازیگر نقش فیلم Escape from Taliban در مصاحبه‌ای با خامه پرس از وضعیت زنان در افغانستان تحت حاکمیت امارت اسلامی ابراز نگرانی کرد.

خانم بنرجی که اولین تجربه‌ی بازیگری خود را در فیلم Escape from Taliban (فرار از طالبان) با محوریت افغانستان انجام داده بود، در پیوند به وضعیت کنونی زنان در افغانستان گفت: «وضعیت به گونه‌ای است که حتی اگر بخواهید نمی‌توانید کمک کنید. اما البته، همه ما باید تلاش کنیم تا تغییراتی ایجاد شود.»

فیلم Escape from Taliban یا فرار از طالبان یک درام محصول سال ۲۰۰۳ است که اوجال چاتوپادیایا آنرا کارگردانی کرده است.

مانیشا کویرالا، نواب شاه و علی خان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. فیلم فرار از طالبان بر اساس کتاب سوشمیتا بنرجی، نویسنده‌ای که در سال ۲۰۱۳ توسط طالبان در افغانستان کشته شد، ساخته شده‌است.

کتاب خاطرات سوشمیتا بنرجی با نام «زن بنگالی کابلی والا» که فیلم فرار از طالبان با اقتباس از آن ساخته شده، ازدواج او با یک مرد افغان و تجربیات او در افغانستان تحت حاکمیت طالبان (۱۹۹۶-۲۰۰۱) را بازگو می‌کند.

چالش‌های فرا روی زنان در افغانستان به خوبی در این فیلم بازتاب داده شده است. چالش‌هایی که با حاکمیت دوباره‌ي امارت اسلامی بر افغانستان ابعاد مختلف زندگی زنان و دختران را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته‌ی پوجا بنرجی، دردی که محرومیت‌های اجباری بر زنان تحمیل می‌کند قابل انکار نیست و «ما این درد را احساس می‌کنیم و هر زنی این درد را احساس می‌کند.»

این در این مصاحبه تاکید کرد که «من می خواهم توانمندسازی زنان در افغانستان اتفاق بیفتد.»

 

دکمه بازگشت به بالا