افغانستان

سربازان استرالیایی متهم به جنایت در افغانستان مدال‌های افتخارشان را از دست می‌دهند

در پی تثبیت قتل بی‌دلیل تعداد از شهروندان افغانستان از سوی نیروهای ارتش استرالیا حین انجام ماموریت در افغانستان، فرمانده دفاع نیروهای استرالیایی، تلاشهایی را برای بازپس‌گیری مدال افتخار آن عده از سربازان استرالیایی که در جنگ افغانستان حضور داشتند آغاز کرده است.

به گزارش شبکه ای‌بی‌سی استرالیا، جنرال انگوس کمبل، فرمانده دفاع نیروهای استرالیایی در روزهای اخیر با ارسال نامه برای تعدادی از اعضای فعلی و سابق ارتش استرالیا، آن‌ها را از مسئولیت‌هایشان معلق کرده و اعلام نموده است که افتخارات آنان بابت خدماتشان در جنگ افغانستان به‌زودی لغو خواهد شد.

ژنرال کمبل در نامه‌اش خطاب به این سربازان استرالیایی نوشت: «ارزیابی من نشان می‌دهد تمام افتخارات و جوایز شما باید پس گرفته شود. حالا باید دید وزیر دفاع توصیه مرا می‌پذیرد یا خیر؛ در صورت پذیرفتن این توصیه، فرماندار کل دستور لغو افتخارات شما را صادر خواهد کرد.»

این تلاش‌ها پس از آن آغاز شدند که برمبنای تحقیقات ارتش استرالیا برخی سربازان این کشور در جریان ماموریت در سال‌های حضور ناتو در افغانستان، تعدادی از شهروندان افغانستان را بی‌دلیل به قتل رسانده‌اند.

ارتش استرالیا تحقیقاتش را در خصوص این موضوع پس از آن آغاز نمود که بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ افشا کرد که سربازان این کشور در زمان حضور در افغانستان به‌خصوص بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ قتل‌های غیرقانونی مرتکب شده‌اند که می‌توانند جنایت جنگی باشند.

در تحقیقات ارتش استرالیا مشخص شد که برخی سربازان این کشور حدود ۳۹ شهروند افغانستان را بی‌گناه به قتل رسانده‌اند.

در همین حال مارتین همیلتون اسمیت، رئیس انجمن خدمات هوایی ویژه، در واکنش به این نامه از سربازان استرالیایی از ژنرال کمبل خواسته مدالی را که خودش در زمان ماموریت در افغانستان گرفته بود، نیز پس دهد.

وزارت دفاع استرالیا در واکنش به این توصیه‌های جنرال کمبل اعلام کرده است که آن‌ها را در نظر می‌گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع استرالیا به ای‌بی‌سی گفته است، از آنجا که این روندی طولانی است، برای حفظ حریم خصوصی افراد و حمایت از رفاه مردم، وزارت دفاع تا زمان مشخص شدن وضعیت هیچ اظهارنظری نخواهد کرد.

بر اساس تحقیقات بازرس کل نیروهای استرالیا، ۲۵ سرباز این کشور در قتل‌های غیرقانونی در افغانستان دست داشته‌ و در ۲۳ مورد، ۳۹ شهروند افغانستان را به قتل رسانده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا