جهان

وزیر خارجه ایران: راهی جز تعامل میان افغانستان و ایران وجود ندارد

وزیر خارجه ایران از عدم ایجاد دولت فراگیر و محرومیت زنان و دختران در افغانستان ابراز نارضایتی کرده و بر لزوم ایجاد دولت فراگیر تاکید کرده است.

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه، چهارم جوزا اعلام گفته که با مقامات وزارت خارجه و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از این کشور دیدار کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های ایرانی در این دیدار‌ها روی مسایل مرتبط به دولت ایران و موضوعاتی چون حقآبه ایران از دریای هلمند، مشروعیت حاکمیت طالبان، مسئله ممنوعیت آموزش و کار زنان در افغانستان بحث صورت گرفته است.

امیر عبداللهیان با تاکید به ایجاد دولت فراگیر در افغانستان گفته که «افغانستان یک موضوع مهم برای ما است. ما از این که در افغانستان دولت فراگیر تشکیل نشده ناخرسندیم و این موضوع را به حاکمان کنونی افغانستان نیز اعلام کرده‌ایم.»

او با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی بین دوکشور تصریح کرده که راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

همچنین وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سخنانش با اشاره به وضعیت زنان در افغانستان افزوده «ما از محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل و آموزش ناخرسندیم و این را رفتاری برخلاف تعالیم پیامبر اسلام می دانیم».

خبرگزاری ایسنا، رسانه‌ی وابسته به جمهوری اسلامی ایران به نقل از وزیر خارجه این کشور همچنان گزارش داده که «ما هیات حاکمه فعلی افغانستان [طالبان] را به رسمیت نمی شناسیم».

این مقام ایرانی در پویند به مسئله‌ي حقابه ایران از دریای هلمند که اخیرا تنش‌های لفظی دو طرف را در قبال داشته گفته است که مشکل حقابه از طریق بیانیه‌های سیاسی قابل حل نیست و باید چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی‌گیری شود.

در ادامه وزیر خارجه ایران از درگیری‌های مرز میان افغانستان و ایران در ماه‌های گذشته نیز ابراز نگرانی کرده است.

دکمه بازگشت به بالا