افغانستانجهان

مک کال خواهان مشاهده اسناد محرمانه خروج نیروهای امریکایی از سوی همه اعضای کنگره شد

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته که همه اعضای کانگرس باید اسناد محرومانه خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان را مشاهده کرده و افزوده که این اسناد از حالت محرمانه خارج شود.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز دوشنبه، هشتم جوزا با نشر اعلامیه‌ای تاکید کرده که مک کال به وزارت خارجه این کشور برای دسترسی به کانال مخالفان در افغانستان فشار خواهد آورد.

آقای مک کال وزارت خارجه امریکا را متهم کرده که این وزارت معلومات کافی را به سایر اعضای کمیته از جمله کسانی که در افغانستان خدمت می کردند شریک نساخته است.

او در ادامه تاکید کرده که نمایندگان درکنار دسترسی به کانال مخالفان به پاسخ رسمی وزارت خارجه نیز دسترسی داشته باشند.

مک کال از دولت بایدن خواسته تا اسناد را از حالت محرمانه خارج ساخته و در اختیار مردم امریکا قرار دهد.

به گفته مک‌کال بررسی پیام‌های رد و بدل شده مخالفان در افغانستان نشان می دهد که آنها به درستی وضعیت میدانی و امور وزارت خارجه را در افغانستان پیش‌بینی کرده بودند.

در همین آقای رییس کنگره اقدامات وزارت خارجه را ناکافی دانسته تاکید کرده که« خواندن اسناد اصلی به طور قابل توجهی درک من را از وخامت اوضاع در افغانستان و هولناک بودن هشدار‌های مقام‌های مخاف به رهبری وزارت افزایش داده است».

این در حالی است که هفته گذشته مایکل مک‌ کال، رییس کمیته روابط خارجی کنگره و گریگوری میکس،وعضو ارشد این کمیته به درخواست وزارت خارجه این کشور یک تلگراف محرمانه مربوط به خروج آمریکا از افغانسنان را مشاهده کردند.

همچنین گریگوری میکس، پس مشاهده تلگراف با نشر بیانیه‌ای تاکید کرده گفته بود« یک جلسه توجیهی برای اعضای کمیته و خلاصه‌ای از کابل، به طور صادقانه محتوای آن را انتشار می کند».

ازسوی‌هم متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز از ادامه تعامل با اعضای کنگره خبر داده افزوده « ما متعقدیم که باید تعهد خود را برای ارایه اطلاعات مورد نیازآن‌ها( اعضای کنگره) انجام دهیم».

این مکالمات توسط یک کانال محرم دیپلمات‌های امریکایی بنام « کانال مخالف» انجام شده که دهه‌ها راهی میان دیپلمات‌های این کشور بود است.

تنش‌ها میان دولت بایدن و مجلس نمایندگان امریکا مبنی بر خروج فاجعه‌بار نظامیان امریکایی از افغانستان پس گذشت ماه همچنان ادامه دارد.

گفتنی است که رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا یا نشر نامه به وزارت خارجه امریکا خواستار دسترسی همه اعضای مجلس نمایندگان به اسناد محرمانه خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا