افغانستان

آیا نظامیان چینی در بگرام مستقر خواهند شد؟

در روزهای اخیر دیدگاه‌هایی مطرح می‌شود که قرار است نیروهای چینایی در میدان هوایی نظامی بگرام جایگزین نیروهای امریکایی شوند.

احمد ادریس رحمانی؛ تحلیلگر سیاسی افغانستان می‌گوید که چینایی‌ها برای پر کردن جای خالی نیروهای امریکایی در میدان هوایی بگرام عجله دارند.

آقای رحمانی شنبه ۲۰سنبله در صفحه فیسبوک خود نوشته که عملیات تصفیه ولایت پنجشیر زیر فشار مضاعف پاکستان انجام شد، در حالی‌که اکثریت رهبران قندهاری گروه طالبان با این عملیات نظامی موافق نبودند.

آقای رحمانی با مطرح کردن پرسشی که عملیات نظامی در پنجشیر با این عجله چه دلیلی دارد، می‌افزاید که پاکستان زیر فشار چین بر رهبران گروه طالبان فشار وارد کرده تا مساله پنجشیر هرچه زودتر یک‌طرفه گردد.

به باور او چین از پاکستان خواسته است که هرچه زودتر مقاومت پنجشیر درهم شکسته شود تا نیروهای چینایی وارد میدان هوایی بگرام شوند.

به عقیده رحمانی، در صورت موجودیت «جبهه مقاومت» در نزدیکی میدان هوایی بگرام و احتمال سرازیرشدن کمک‌های نظامی امریکا به پنجشیر، حضور نیروهای چینایی با مخاطره جدی مواجه می‌شود.

به قول رحمانی، حضور نیروهای چینایی در بگرام افغانستان از آن جهت مهم است که برای اولین بار محاصره نظامی چین توسط بیس‌های نظامی امریکا درهم شکسته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا