جهان

بازگشایی سفارت ایران در عربستان پس از هفت سال

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تهران پس از هفت سال تعطیلی، سفارت و کنسولگری خود در عربستان سعودی را بازگشایی می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تایید کرد که تهران امروز سه‌شنبه، شانزدهم جوزا سفارت خود در ریاض را بازگشایی می‌کند.

وی افزود: کنسولگری ایران در جده و دفتر نمایندگی سازمان همکاری اسلامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به‌طور رسمی بازگشایی می‌شود.

پس از میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی در ماه مارس، دو کشور همسایه در خاورمیانه برای آشتی و از سرگیری روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند.

این منبع دیپلماتیک گفت ایران پیش از این در ماه گذشته علیرضا عنایتی را به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در عربستان سعودی منصوب کرده بود، در حالی که پادشاهی سعودی هنوز بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک خود در تهران را تایید نکرده و به ترتیب نماینده خود را اعزام نکرده است.

پیش از این علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت بود. بر اساس گزارش های ایران، وی همچنین به عنوان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل امور خلیج فارس در وزارت خارجه فعالیت داشته است.

در سال 2016، پس از اعدام یک روحانی برجسته شیعه نمر النمر، روابط ایران با عربستان سعودی تیره شد که اعتراضات گسترده ای را در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران به دنبال داشت و منجر به حملات به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد شد.

پس از سال ها اختلاف، دو کشور سنگین وزن خاورمیانه در 10 مارس یک توافق آشتی غیرمنتظره را در چین امضا کردند.

ایران و عربستان سعودی دو رقیب اصلی در خاورمیانه هستند که اغلب در مسائل منطقه ای به ویژه در مناطق درگیری در منطقه با یکدیگر مخالف هستند. شورشیان حوثی مورد حمایت ایران سال ها قبل از احیای روابط سیاسی علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی می جنگند.

 

دکمه بازگشت به بالا