افغانستان

وزارت خارجه امریکا تفاهم‌نامه انتقال و اسکان افغانها تا سال ۲۰۲۴ را تمدید کرد

رسانه‌های خارجی گزارش داده‌اند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و سازمانی به رهبری کهنه سربازان این کشور توافق خود را برای ادامه جابجایی افغان‌ها تا سال ۲۰۲۴ تمدید کردند.

در گزارش صدای امریکا و رسانه‌ای Military.com آمده است که وزارت امور خارجه امریکا همکاری با AfghanEvac (سازمان برای کمک به افغانها) را به دلیل چندین پیشرفت در تلاش‌های جابه‌جایی، از جمله ساده‌سازی روند درخواست برای ویزای مهاجرت ویژه و ایجاد مسیری برای اتحاد مجدد خانواده‌هایی که در جریان تخلیه از هم جدا شده‌اند، تمدید کرد.

این تفاهم‌نامه روز دوشنبه، دوازدهم جون در موزیم ملی دیپلماسی شهر واشنگتن دی سی امضا شد و تاریخ تمدید آن تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ گزارش شده است.

بربنیاد گزارش‌ها، توافقنامه تمدید شده نشان می‌دهد که کار جابجایی هنوز به پایان نرسیده است اما رهبر این سازمان (AfghanEvac) گفت که دولت بایدن متعهد است که آن را تا انتها ادامه دهد.

افغان ایواک، یک سازمان غیردولتی است و صدها گروه غیردولتی دیگر که به تخلیه همکاران محلی امریکا از افغانستان کمک کردند زیرمجموعه‌ی آن فعالیت می‌کنند.

شاون ون دایور، کهنه سرباز نیروی دریایی و رییس کنونی افغان ایواک به روز دوشنبه در واشنگتن گفت که هنوز هم هر روز غرق التماس های افغان هایی هستند که به دنبال راهیابی به ایالات متحده هستند.

آنتونی بلینکن نیز روز دوشنبه به مناسبت تمدید این توافقنامه ادعا کرده که از سپتمبر ۲۰۲۱ ایالات متحده امریکا در مشارکت با ایتلاف تخلیه افغان‌ها توانسته تا ۲۴ هزار افغان را از افغانستان منتقل و به امریکا یا کشورهای سوم منتقل کند.

 

دکمه بازگشت به بالا