افغانستانجهان

افغانستان ضعیف‌ترین پاسپورت جهان را دارد

در تازه ترین رده بندی موسسه هنلی در مورد قدرتمندترین پاسپورت های جهان، پاسپورت افغانستان باز هم ضعیف ترین پاسپورت جهان را با امکان سفر به ۲۶ کشور از آن خود کرد.

شاخص پاسپورت هنلی براساس داده‌های محرمانه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی‌(IATA)، قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را مشخص کرده است.

وبگاه هنلی، که کار خود را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد، چند بار در سال، پاسپورت‌های ۱۹۹ کشور را برای سفر به ۲۷۷ کشور و سرزمین دیگر در جهان، ارزش‌گذاری می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، شاخص‌های این وبسایت حاکی از آن است که پاسپورت‌های ژاپن و سنگاپور در صدر فهرست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند. دارندگان این گذرنامه‌ها می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد سفر کنند. پس از ژاپن و سنگاپور، کره جنوبی و آلمان در رتبه دوم (با امتیاز ۱۹۰) قرارگرفته‌اند. فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا نیز (با امتیاز ۱۸۹) در رتبه سوم جا دارند.

در کنار فهرست قدرتمندترین گذرنامه‌ها، بدترین پاسپورت‌ها نیز شناسایی‌ شده‌اند که دارندگان آن‌ها می‌توانند به کمتر از ۴۰ کشور سفر کنند.

در این رده بندی، پاسپورت افغانستان با امکان سفر به 26 کشور، ضعیف ترین پاسپورت یک کشور جهان شناخته شده است. بعد از افغانستان عراق با امکان سفر به 28 کشور، سوریه با امکان سفر به 29 کشور، پاکستان با امکان سفر به 31 کشور، یمن با امکان سفر به 33 کشور و سومالی با امکان سفر به 34 کشور در رده بندی ضعیف ترین پاسپورت های جهان قرار دارند.

شاخص تبعیض در زمینه ویزا و پاسپورت یکی از چندین شاخصی است که شرکت‌های مالی برای رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهان ایجاد کرده‌اند. این شاخص ۱۹۹ پاسپورت را براساس تعداد مقصدهایی که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزای از قبل، به آن‌ها سفر کنند، رتبه‌بندی می‌کند. چنین فهرستی در طول سال و هر زمان که تغییراتی در سیاست ویزای کشورها اعمال می‌شود، به‌روزرسانی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا