افغانستانجهان

نشست منطقه‌ای در مورد افغانستان فردا در چین برگزار می‌شود

وزارت امور خارجه چین می‌گوید که قرار است سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا در پکن آغاز شود.

وانگ ونبین، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه (هشتم حمل) به خبرنگاران گفت که در این نشست دو روزه، وزیران خارجه و یا نمایندگان کشورهای پاکستان، روسیه، ایران، تاجیکستان، اوزبیکستان و ترکمنستان اشتراک خواهند کرد.

آقای ونبین افزود که در این نشست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز دعودت شده و همچنین وزیران خارجۀ اندونیزیا و قطر به عنوان مهمان در این نشست حضور خواهند یافت.

سخنگوی این وزارت همچنین گفت که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین ریاست سومین نشست وزیران خارجه “کشورهای همسایۀ افغانستان به اضافه این کشور” را به عهده خواهد داشت.

آقای ونبین اضافه کرد که در حال حاضر، مردم افغانستان با مشکلات زیادی در داخل و بیرون از این کشور مواجه اند که نیاز است تا از آنان حمایت بیشتر صورت گیرد.

به گفتۀ وی چین علاقمند است تا اجماع بیشتر در مورد مسلۀ افغانستان از سوی کشورهای همسایه آن صورت گیرد و نیز رایزنی‌ها دربارۀ راه‌های ایجاد ثبات و ادامۀ کمک‌های بشری به مردم افغانستان صورت گیرد.

او افزود: «با میزبانی از گفتگوی وزیران خارجه (کشورهای همسایۀ افغانستان به اضافه افغانستان)، ما امیدواریم که مشکلات و نیازهای مردم افغانستان را بیشتر درک کنیم، نگرانی‌های کشورهای همسایه را در مورد مسله افغانستان منتقل کنیم.»

قبل از چین، اولین نشست منطقه‌ای را در ماه سپتمبر۲۰۲۱ میلادی، پاکستان میزبانی کرد که در آن وزیران خارجۀ ایران، چین، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.

پس از آن، ایران میزبان دومین دور این نشست‌ها در ماه اکتوبر سال گذشته بود، اما روسیه نیز در آن حضور داشت. ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خواست اصلی اشتراک‌کنندگان این نشست‌ها بوده است.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

این درحالی است که وانگ یی، وزیر خارجۀ چین به تاریخ ۲۴ مارچ (چهارم حمل) در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد کابل شد و با طالبان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه چین در دیدارهایش با مقام‌های طالبان در کابل گفت که افزون بر تقویت روابط تجارتی با افغانستان، بیجینگ آماده است تا در زمینۀ استخراج معادن و اعمار زیربناها چون شفاخانه‌ها و جاده‌ها با افغانستان همکاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا