افغانستانجهان

اردوغان: به دنبال توافقی نظیر لیبی با افغانستان هستیم

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به تحولات افغانستان گفت، ممکن است آنکارا توافقی مشابه با لیبی با افغانستان امضا کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه به خبرنگاران گفت، بیانیه‌های طالبان میانه‌رو است اما تردیدها همچنان پای بر جاست. او بر آمادگی آنکارا برای ارائه هر نوع حمایتی از افغانستان تاکید کرد.

اردوغان با بیان اینکه اصلی‌ترین دغدغه ترکیه احیای سریع افغانستان است، گفت: ما در ۱۰ سال گذشته هر نوع حمایتی شامل زیرساخت و روساخت به افغانستان ارائه داده‌ایم. با این حال طالبان خسارات جدی در شمال افغانستان به بار آورده است. برای اینکه ترکیه به افغانستان کمک کند، درها باید گشوده شود. ممکن است ترکیه در زمینه اجرای اصلاحات از جمله در زمینه حقوق زنان به افغانستان کمک کند. اگر از ما درخواست شود، کمک میکنیم.

رجب طیب اردوغان همچنین اشاره کرد که ممکن است ترکیه توافق مشابهی با افغانستان، همانطور که با لیبی انجام داد، حاصل کند.

در نوامبر ۲۰۱۹ دولت لیبی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، یک توافق همکاری امنیتی با ترکیه به امضا رساند. براساس مفاد این توافق، ترکیه آموزش نظامی در اختیار سربازان لیبیایی قرار میدهد. اردوغان تاکید کرد: نمیتوانم بگویم عقد توافقی نظیر لیبی بعید است. تا زمانی که بتوان یک مخاطب پیدا کرد، میشود توافق مشابهی را به سرانجام رساند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت، سفارت کشورش که طی دو هفته گذشته از فرودگاه کابل فعال بوده است به ساختمان اصلی بازگشته و مشغول به ارائه خدمات است. او افزود: برنامه کنونی ما این است که به حضور دیپلماتیک خود ادامه دهیم. برنامه‌های ما طبق تحولات امنیتی به روز شده است. ما برای هر نوع احتمالی، یک برنامه جایگزین داریم. امنیت پرسنل ما در اولویت قرار دارد.

اردوغان درباره تازه‌ترین تحولات در خصوص فرودگاه کابل گفت، ترکیه باید با حساسیت اوضاع را دنبال کند.

او گفت: همانطور که دیدید، وقتی هیچکس انتظارش را نداشت، حدود ۲۰۰ تن کشته شدند. از اعضای طالبان هم در میان کشته شدگان بودند. باید ببینیم موضع طالبان درباره دولت بودن و اداره یک دولت چه خواهد بود. طالبان تاکید دارد که کنترل امنیت فرودگاه کابل را به دست بگیرد و ترکیه مسوول اداره آن باشد. اگر شما در زمانی که شما مسوول تامین امنیت هستید دوباره خونی ریخته شود، ما چطور میتوانیم به جهان توضیح دهیم؟

اردوغان در بخشی از صحبتهایش همچنین گفت: فناوری باید صلح به بار آورد، نه جنگ. اگر مادرانی در افغانستان مجبور میشوند نوزادان خود را از روی سیم‌های خاردار تحویل نیروهای خارجی بدهند، وجدان چطور میتواند ساکت بماند؟

اظهارات رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به صحنه‌های دلخراشی است که در فرودگاه کابل دیده میشود. چند روز پیش در بحبوحه آشوب در افغانستان یک پدر مجبور شد نوزادش را از بالای دیواری که مملو از سیم خاردار بود، به سربازان آمریکایی تحویل دهد و بعدا گفته شد این نوزاد بیمار بود و بعد از درمان به خانواده‌اش تحویل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا