افغانستاناقتصادجهان

کمک سالانه ۱۰۰ میلیون دالری ایران به طالبان در ده سال اخیر

یک مقام ارشد پیشین وزارت دفاع امریکا گفته که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۲ به بعد سالانه ۱۰۰ میلیون دالر به طالبان کمک کرده است. کارتر ملکاسیان، مشاور پیشین فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان گفت جمهوری اسلامی در افغانستان «بازی دوگانه» می‌کرد.

یک مقام ارشد پیشین وزارت دفاع آمریکا مدعی شد ایران از سال ۲۰۱۲ به بعد سالانه ۱۰۰ میلیون دالر به طالبان کمک کرده است

کارتر ملکاسیان، مشاور پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان، اظهار داشت ایران در افغانستان «بازی دوگانه» انجام می‌داد.

وی گفت کمک‌های ایران به طالبان در دهه اول حضور آمریکا در افغانستان اندک بود، اما پس از ۲۰۱۲ به طور چشمگیری افزایش یافت.

ملکاسیان افزود سپاه پاسداران ایران کمک‌های خود به طالبان را در سطوح مختلف به طور قابل توجهی افزایش داده است که بالغ بر ۱۰۰ میلیون دالر در سال بوده است.

وی تاکید کرد حتی روسیه به اندازه ایران به طالبان کمک نکرده است.

ملکاسیان گفت سپاه پاسداران جنگجویان طالبان را برای حمله به نیروهای امنیتی افغان و آمریکایی آموزش داده است. از جمله با ارائه دوربین‌های دید در شب و پهپاد به این گروه کمک‌های راهبردی انجام داده است.

وی همچنین اظهار داشت ایران از طالبان دعوت کرد تا دفتری در مشهد باز کنند و کمک‌های نظامی خود را به ویژه در هلمند و فراه افزایش دهند.

از طرف دیگر، ایران همواره کمک نظامی به طالبان را رد کرده است، در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران در گذشته از برخی گروه‌های طالبان حمایت نظامی کرده همواره وجود داشته است.

دکمه بازگشت به بالا