افغانستانجهانحقوق بشر

یوناما خواهان تدابیر بیشتر برای امنیت شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان شد

دفتر هیات معاونیت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) اعلام کرده که افغانستان طی ماه گذشته شاهد افزایش خشونت‌ها علیه شیعیان و هزاره‌ها در ولایت‌های کابل، بغلان و هرات بوده است.

این دفتر روزدوشنبه، سیزدهم قوس با نشر پیامی در صفحه ایکس با خانواده‌های قربانیان حملات اخیر ابراز همدردی کرده خواهان تحقیقات و پاسخگویی عاملان آن شده است.

یوناما همچنان خواستار حمایت از افراد در معرض خطر شده است.

این در حالی است که حمله اخیر به شیعیان در ولایت هرات با واکنش‌های مواجه شده است.

گفتنی است که چهار روز پیش (جمعه، دهم قوس) شش تن شامل چهار مرد ‌و دو زن در نتیجه تیراندازی افراد مسلح ناشناس در هرات کشته شدند.

بر اساس گزارش‌ها این حادثه در منطقه‌ی هزاره نشین «جبرییل» شهر هرات زمانی رخ داده که همه افراد قربانیان سوار بر یک ریکشا بوده‌اند.

پیش از این نیز به تاریخ دوم قوس دو روحانی شیعه در پی حمله‌ی مسلحانه در هرات کشته شدند.

ازسوی در جریان ماه گذشته در نتیجه دو‌حمله جدا گانه بر یک بس و سالون ورزشی در منطقه هزاره نشین «دشت برچی» کابل ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

در همین حال پس از حمله اخیر در هرات صد‌ها تن به شمول زنان در این ولایت در مراسم تشییع جنازه قربانیان اعتراض کرده‌اند.

همچنین مجمع مدافعان حقوق بشر و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان نیز حمله بر شیعیان در افغانستان را نکوهش کرده‌اند.

مجمع مدافعان حقوق بشر با اشاره به اینکه هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان با ترور‌های جمعی، انفرادی، انفجار‌ها و حملات انتخاری قرار گرفته از عدم مهار این حملات انتقاد کرده است.

تاکنون مسوولیت این حملات را فردی یا گروهی به عهده نگرفته است.

این در حالی است که داعش پیش از این مسوولیت حمله بر اماکن مذهبی، مکاتب و تجمعات شیعیان و هزاره‌ها را بر عهده داشت.

 

دکمه بازگشت به بالا