افغانستان

مدافعان حقوق زن افغان نشست دوحه را نامشروع می‌خوانند

شماری از مدافعان حقوق زن در افغانستان نسبت به برگزاری نشست دوحه انتقاد کرده و می‌گویند، این نشست هیچ مشروعیتی ندارد.

مدافعان حقوق زنان افغانستان می‌گویند، در این نشست هیچ کرسی برای زنان و مدافعان زنان در نظر گرفته نشده و به همین دلیل هیچ مشروعیتی برای این نشست نمی‌توان در نظر گرفت.

نسرین فرامرز، معاون «جنبش شنبه‌های ارغوانی» می‌گوید، هر نشستی که در آن زنان غایب باشند و حقوق و جایگاه آنان نادیده گرفته شود ارزش‌های دموکراسی همواره زیر پا می‌شود.

خانم فرامرز ادامه داد، در صورتی که برای آینده مردم افغانستان تصمیمی گرفته شود، همه اقشار جامعه باید در آن اشتراک داشته باشند.

مولوده توانا، عضو «ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان» می‌گوید، فعالان حقوق بشر از دبیرکل سازمان ملل به عنوان داعیه‌دار دموکراسی و سردمدار حقوق شهروندی می‌خواهد تا به رایزنی‌ها برای تعامل با طالبان را خاتمه ببخشد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفته است، در نشست دوحه باید حقوق اساسی مردم افغانستان، به ویژه وضعیت اسفناک زنان و حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی که به حاشیه رانده شده مورد توجه قرار بگیرد.

این در حالی است که معاون اداری رییس‌الوزرای طالبان در دیدار با معاون سیاسی دفتر یوناما در افغانستان گفته است، جامعه جهانی در نشست دوحه با نگاه به دستاوردهای طالبان در رابطه با افغانستان تصمیم‌گیری کند.

دکمه بازگشت به بالا