افغانستانجهان

بیانیه رئیس جمهور فنلاند در مورد مذاکرات با ترکیه

سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند در خصوص دیدار با ترکیه در نشست سران ناتو بیانیه ای ارائه کرد.
نینیستو با بیان اینکه من نسبت به نتیجه مذاکرات با ترکیه نه خوشبین هستم و نه بدبین هستم، گفت: در نشست امروز اعلام می کنم که تروریسم نه تنها برای ترکیه بلکه برای دیگران نیز نگرانی جدی است. رئیس جمهور گفت: ادعای ترکیه مبنی بر حمایت فنلاند و سوئد از تروریست ها اشتباه است.
سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند در خصوص دیدار با ترکیه در نشست سران ناتو بیانیه ای ارائه کرد. در حالی که نیینیستو گفت: «من نسبت به نتیجه مذاکرات با ترکیه نه خوشبین هستم و نه بدبین»، اظهارداشت: در جلسه امروز خواهم گفت که تروریسم نه تنها برای ترکیه بلکه برای دیگران نیز یک نگرانی جدی است. رئیس جمهور فنلاند گفت: ادعای ترکیه مبنی بر حمایت فنلاند و سوئد از تروریست ها اشتباه است. رئیس جمهور اردوغان با سوئد و فنلاند دیدار خواهد کرد سوئد و فنلاند در ۱۸ مه درخواست عضویت در ناتو را دادند و روسیه را تهدیدی فزاینده پس از آغاز حمله به اوکراین دیدند. با این حال ترکیه نگرانی های امنیتی در رابطه با عضویت دو کشور دارد.
ترکیه خواستار استقرار سازمان‌های تروریستی مانند PKK/YPG، DHKP-C و FETO در این کشورها، پایان دادن به فعالیت‌های آنها مانند جمع‌آوری کمک‌های مالی، جذب نیرو و تبلیغات و لغو تحریم تسلیحاتی و محدودیت‌ها علیه ترکیه است تا آنها بتوانند عضو ناتو شوند.
مذاکرات برای رفع نگرانی های ترکیه هنوز به نتیجه نرسیده است. ترکیه نشست سران مادرید را یک ضرب الاجل یا نقطه عطف نمی داند و تاکید می کند که مذاکرات ادامه خواهد داشت. ترکیه به دنبال تعهدات الزام آور و گام های مشخص از سوی سوئد و فنلاند است.
در این زمینه اسنادی وجود دارد که باید امضا و مذاکره شود. پیش بینی می شود درخواست سوئد و فنلاند در اجلاس سران ناتو و نشست های رئیس جمهور اردوغان در دستور کار قرار گیرد. رهبران دو کشور برای اجلاس سران ناتو به مادرید خواهند آمد، اما پیش بینی می شود که تنها در بخش شامی که اسپانیا میزبان در اولین روز برنامه اجلاس به سران می دهد، شرکت کنند. منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه
دکمه بازگشت به بالا