افغانستانجهان

مجاهد در واکنش به نشست شورای امنیت: سازمان ملل استقلالیت ندارد

سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به نشست شورای امنیت در مورد افغانستان، از این سازمان ابراز ناامیدی کرده و گفته است که سازمان ملل به دستور قدرت‌های بزرگ و به نفع این کشورها عمل می‌کند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در پیام صوتی که به‌روز پنج‌شنبه از رادیو ملی تحت کنترل امارت اسلامی نشر شد گفته است که تقاضای اقدام عادلانه از سازمان ملل ندارد و امیدواری از این سازمان دیده نمی‌شود.
سخنگوی امارت اسلامی گفته است که سازمان ملل نمی‌تواند قضایای دنیا را بی‌طرفانه بررسی کند.
مجاهد همچنان گفته که سازمان ملل باید امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد و کرسی افغانستان در این سازمان هم باید به حکومت سرپرست سپرده شود تا روابط امارت اسلامی با جامعه جهانی عادی شود.
روزا اوتونبایوا، نماینده‌ی ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت از وضعیت بد حقوق زنان و دختران، بحران بشری و گرسنگی، افزایش حملات بر شیعیان، بازداشت‌های فراقانونی، محدودیت‌ها بر آزادی بیان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.
خانم اوتونبایوا شام روزچهارشنبه، بیست‌ونهم قوس در نشست شورای امنیت در باره افغانستان گزارش خود را ارایه کرد و «تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران، سرکوب دگراندیشان سیاسی و آزادی بیان، فقدان نمایندگی با مفهوم اقلیت‌ها، کشتارهای فراقضایی، دستگیری و بازداشت اجباری، شکنجه و بدرفتاری» به عنوان موارد نقض حقوق بشر در افغانستان عنوان کرده است.
فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان افزوده است که عامل بن‌بست کنونی در افغانستان عدم پیشرفت در حل مسایل حقوق‌بشری است.
آسیب‌پذیری شیعیان در افغانستان یکی از موارد بحث شورای امنیت در باره افغانستان بود که خانم اوتونبایوا به اشاره به سه حمله‌ی اخیر علیه شیعیان افزوده که جامعه شیعه افغانستان همچنان در « خطر‌ آسیب‌پذیری نامنتاسب» قرار دارند.
او همچنان از ادامه بازداشت‌های خودسرانه‌ی مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ها در افغانستان همچنان ابراز نگرانی کرده است.
رزا اوتونبایوا همچنان در بخش از سخنان اش گفته است که با توجه به کاهش بودجه برای کمک‌های بشردوستانه در سال جاری بسیاری از شهروندان نیازمند افغانستان نسبت به سال گذشته « آسیب‌پذیرتر» هستند.
بر اساس آمار ارایه شده از سوی خانم اوتنبایوا بیش از ۲۰ میلیون نفر به کمک‌های بسردوستانه در افغانستان نیازمند هستند.
نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت افزوده که کشور‌های منطقه از افزایش احتمالی تهدیدات از داخل افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده اند.
او همچنین به وضعیت آموزش در افغانستان، تاثیرات تغییرات اقلیمی بر زندگی مردم افغانستان و کاهش کشت کوکنار نیز اشاره کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا