افغانستان

سازمان همکاری اسلامی به دنبال حضور فعال‌ در افغانستان

سازمان همکاری‌ اسلامی، روز گذشته دفتر خود را در کابل به‌گونه‌ی رسمی با حضور امیر خان متقی، وزیر خارجه‌ی طالبان، سفیران و نمایندگان ترکیه، اندونیزیا، عربستان سعودی، قطر، پاکستان، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل متحد مقیم کابل افتتاح کرد.

وزارت خارجه‌ی طالبان در خبرنامه‌ای که به‌همین مناسبت منتشر کرده، گفته‌است که هدف از ایجاد این دفتر در افغانستان، تطبیق تصمیم‌های نشست فوق‌العاده‌ی وزیران خارجه‌ی سازمان همکاری اسلامی در مورد افغانستان است.

در ادامه‌ی این خبرنامه آمده‌است که در دیدار معاون این سازمان با امیرخان متقی، درباره‌ی تأسیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی در افغانستان از سوی سازمان همکاری اسلامی و آغاز دوباره‌ی روند انتخاب کابل به‌حیث پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۲۴ و سایر موضوعات گفت‌وگو شده‌است.

سازمان همکاری اسلامی هم‌چنین قصد دارد به‌زودی از طریق این سازمان،‌ کمک‌های بشردوستانه به‌مردم افغانستان را آغاز کند.

گشایش این دفتر در حدِ یک تعامل با طالبان است

در همین حال، عبدالقادر قانت، رئیس شورای علمای کابل در مورد گشایش دفتر سازمان همکاری اسلامی در کابل به‌خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که افتتاح این دفتر در حد یک تعامل با امارت (اداره‌ی طالبان) است.

وی با اشاره به این‌که این یک‌گام مثبت است که برداشته شد، افزود: «به امید این‌که امارت (اداره‌ی طالبان) خواست دنیا و خصوصن خواست کشور های اسلامی را بپذیرد، تا رابطه‌ی افغانستان با کشورهای اسلامی و سایر کشورها، یک رابطه‌ی خوب و نیک باشد.»

او در ادامه با اشاره به موضوع به‌رسمیت نشناختن اداره‌ی طالبان از سوی کشورهای اسلامی، افزود: «تا هنوز کشورهای اسلامی هم مثل دیگر کشورها با امارت (اداره‌ی طالبان) تعامل دارند و این تعامل به‌نفع مردم افغانستان است. این تعامل اگر نباشد، مردم خیلی متضرر می‌شوند و ایجاد یک حکومت همه‌شمول و فراگیر، شرط کشورهای اسلامی برای به‌رسمیت شناختن طالبان است.»

سازمان همکاری اسلامی

سازمان کنفرانس اسلامی دارای ۵۶ عضو است که از ره‌گذر جغرافیایی به سه گروه آسیایی و افریقایی و عربی تقسیم شده و ۱۲ کشور آسیایی عضو آن است.

سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که با عضویت ۵۷ کشور به‌منظور گسترش همکاری برای کشورهای مسلمان در بیش از چهار قاره فعالیت می‌کند.

این سازمان بربنیاد تصمیم اجلاسِ تأریخی و در پی نتیجه‌ی آتش‌سوزی بخشی از مسجد الاقصا در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ در شهر رباطِ مغرب تأسیس شد. نام این سازمان از زمان تأسیس در سال ۱۹۶۹ تا سال ۲۰۱۱ سازمان کنفرانس اسلامی بود و سپس به‌نام سازمان همکاری‌های اسلامی تغییر کرد.

نشست سران این سازمان هر سه سال یک بار و در پایتخت یکی از کشورهای اسلامی عضو برگزار می‌شود. کشورهایی که این نشست را برگزار می‌کنند، به مدت سه سال ریاست آن را نیز بر عهده می‌گیرند.

عضویت افغانستان و نقش آن در این سازمان

در جریان سال‌های ۱۹۸۱-۱۹۹۲ میلادی، به‌دلیل اشغال کشور از سوی شوروی، عضویت افغانستان در این سازمان به‌حالت تعلیق درآمد، امّا از سال ۱۹۹۲ به‌بعد، افغانستان دوباره به حضورِ فعالش در OIC ادامه داد.

قابل ذکر است که به‌دنبال حاکمیت طالبان بر افغانستان در سال ۱۳۷۵ هجری-خورشیدی، عضویت این کشور در سازمان کنفرانس اسلامی آن زمان بازهم به‌حالت تعلیق درآمده بود.

گفتنی است که چندی پیش سازمان همکاری اسلامی، مطابق قطع‌نامه‌ی نشست اسلام‌آباد، یک صندوق امانت بشردوستانه را به‌هدف جمع‌آوری کمک برای افغانستان ایجاد کرده‌است و به تازگی دولت نایجریا یک میلیون دالر به این صندوق کمک کرده‌است.

حالا پس از به‌قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان، برای نخستین بار سازمان همکاری اسلامی دفتر رسمی خود را در کابل افتتاح می‌کند؛ در حالی که تا هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به‌رسمیت نشناخته‌است.

دکمه بازگشت به بالا