افغانستانزندگیعکسفن‌آورینگاه‌ها

انرژی خورشیدی تنها انرژی قابل‌دست‌رس برای اکثریت باشنده‌گان غور

باشنده‌گان غور در غرب افغانستان اکنون بیشترین انرژی مورد نیازشان را از طریق دستگاه‌های انرژی آفتابی (سولر) تأمین می‌کنند.
به گفته مسوولان محلی و باشنده‌گان غور نزدیک به ۹٠ درصد مردم این ولایت در مرکز و ولسوالی‌ها از برق آفتابی استفاده می‌کنند.
محمد حلیم ۵۸ ساله، باشنده‌ی ولسوالی دولینه ولایت غور که برای خریداری وسایل انرژی آفتابی به شهر فیروزکوه مرکز این ولایت آمده‌است، می‌گوید: «مردم در تمام مناطق ولایت غور از برق سولر استفاده می‌کنند، چون‌که کدام منبع دیگری برای تولید برق وجود ندارد.»
جمعه‌خان باشنده‌ی، روستای کاسی در شمال شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز می‌گوید: «مردم غور در کنار این‌که برای روشن کردن خانه‌های شان از برق سولری استفاده می‌کنند، در آب‌یاری هم از انرژی آفتابی کار می‌گیرند، که واقعاً سهولت‌های خوبی برای مردم فراهم شده‌است»
از سوی‌هم عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی حکومت سرپرست در غور می‌گوید که نزدیک به ۹٠ درصد ساکنان این ولایت از انرژی آفتابی (سولر) استفاده می‌کنند.
سخن‌گوی والی غور می‌افزاید،«بدلیل نبود بندهای آب‌گردان در سطح ولایت غور میزان استفاده از برق آفتابی بسیار بالا است.»
وی هم‌چنان برق را در زنده‌گی روزمره‌ی مردم غور با اهمیت دانسته و می‌گوید که موجودیت برق سبب می‌شود، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی فعال شود و زمینهٔ کاریابی برای مردم نیز فراهم ‌شود.
درصدی اندکی از باشنده‌گان شهر فیروزکوه مرکز غور تنها برای چهار ساعت آن‌هم از طرف شب از “جتراتور” استفاده می‌کنند.

 

نگاهِ کوتاهی بر تاریخچه‌ی استفاده از برق در غور

باشنده‌گان ولایت غور از گذشته‌های دور تاکنون به شیوه‌های مختلفِ خانه‌های شان را روشن می‌کردند.
عبدالرحمن ۷۱ ساله‌ باشنده‌ی، شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور می‌گوید: «در گذشته‌های دور که ما خورد بودیم، برای روشن کردن خانه‌ها از دیگدان استفاده می‌کردند، در وسط خانه‌ها دیگدان‌های کلان ساخته شده و در آن آتش روش می‌شد، خانه هم گرم بود و هم روشن.»
به گفتهٔ این باشنده‌ی غور، بعدها ساکنان این ولایت برای روشن کردن خانه‌های شان از چراغ موشک، چراغ‌های الکین، گاز و اکنون از برق آفتابی (سولر) استفاده می‌کنند.
به باور ساکنان غور، مردم این ولایت در گذشته با چالش‌های فراوانِ روبرو بودند، که اکنون به سهولت‌های خوبی دست یافتند.

 

بازار گرم فروشِ وسایل برق خورشیدی در غور

با گذشت هر روز شمارِ استفاده کننده‌گان وسایل برقی در غور افزایش یافته و بازارِ فروشِ وسایل انرژی آفتابی (سولری) نیز گرم‌تر می‌شود.
فروشنده‌گان وسایل انرژی آفتابی در ولایت غور می‌گویند که فروشات این وسایل نسبت به چند سال قبل افزایش چشم‌گیری یافته‌است.
برخی از فروشنده‌گان وسایل برقی در غور می‌گویند: «دوکان‌های فروش وسایل الکترونیکی تاچند سال قبل بسیار کم بود و مردم هم از این وسایل بسیار کم استفاده می‌کردند. اما اکنون تعداد دوکان‌ها هم زیاد شده و فروشات هم افزایش یافته‌است.»
با این‌حال برخی از باشنده‌گان غور با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی مردم این ولایت می‌گویند، با آن‌که، مجبور هستند از انرژی آفتابی (سولر) برای روشن کردن خانه‌های شان استفاده کنند، اما به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، توانایی خریداری این وسایل را ندارند.
رمضان از باشنده‌گان شهر فیروزکوه می‌گوید: «برق سولری سهولت‌های خوبی برای مردم ایجاده کرده‌است، اما قیمت وسایل هم روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در شرایط کنونی، مردم توانایی خرید وسایل آن را ندارند، قیمت‌ها اگر کنترول شود، انرژی آفتابی بسیار خوب‌است.»
دستگاه‌های تولید برق خورشیدی در حال حاضر از کشورهای خارجی وارد افغانستان می‌شود.

 

دادخواهی‌های بی‌نتیجه‌ی ساکنان غور

ساخت شاهراهِ مرکزی و بندهای آب‌گردان (تولید برق) از آرزوهای دیرینه و از خواسته‌های همیشه‌گی ساکنان ولایت غور است که در طی بیست سال حکومت جمهوریت توجه‌ی به آن نشده‌است.
باشنده‌گان غور در زمان حکومت پیشین بارها برای ساخت «جاده و برق» دست به راه‌پیمایی‌های مدنی زده و خواستارِ ساخت راه و برق شدند، اما هیچ نتیجه‌ی در پی‌نداشت.
امان‌الدین از باشنده‌گان غور می‌گوید: «در زمان حکومت پیشین مردم غور از تمام اقشار بارها به جاده‌ها ریخته و صدای دادخواهی شان را بخاطر ساخت شاهراه مرکزی و بند برق گرمآبک پوزه‌لیچ بلند کردند، اما از سوی مسئولان حکومت وقت هیچ توجه‌ی صورت نگرفته و رویاهای مردم این ولایت به واقعیت تبدیل نشد.»
فریدون یکی دیگر از باشنده‌گان غور نیز می‌گوید: «ما مردم غور چندین ماه زیرخیمه نشستیم، دادخواهی کردیم، تا برای مان برق و سرک بسازند، ولی متأسفانه هیچ کاری صورت نگرفت.»
باشنده‌گان غور از حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهند که در زمینهٔ ساخت “جاده و برق” در این ولایت اقدامات عملی روی‌دست گیرد.
از سوی‌هم عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی غور می‌گوید که حکومت سرپرست افغانستان در تلاش ایجاد سهولت‌ها برای شهروندان کشور است.
وی افزود: «در پی تلاش‌های مسئولان یک بند برق بالای دریای مرغاب از سوی وزارت انرژی و آب کشور منظور شده و امید است که کار آن آغاز شود، تا گوشه‌ی از مشکلات مردم رفع گردد.»
ولایت غور در غرب افغانستان از ولایت‌های کوهستانی کشور است که سه دریای بزرگ و مشهور (هریرود، مرغاب و فرارود) از کوه‌های این ولایت سرچشمه گرفته و بدون کدام استفاده از خاک آن می‌گذرد.

 

دکمه بازگشت به بالا