آموزشافغانستانحقوق بشرزندگینگاه‌ها
موضوعات داغ

دختران بازمانده از تحصیل در افغانستان: عید ما ادامه تحصیل دختران و بازگشای دانشگاه است

همزمان با فرارسیدن عید سعید فطر شماری از دختران بازمانده از تحصیل در افغانستان با اشاره به اینکه عید آنان ادامه تحصیل دختران و بازگشایی دانشگاه خواهد بود تاکید کرده‌اند که پیشرفت جامعه متکی بر زنان است.

آمنه امین، دانشجو ارتباطات و ژورنالیزم دانشگاه کابل که برای دومین سال متوالی نتواست به تحصیلات خود ادامه بدهد این وضعیت را «مایوس کننده» و «ناامید کننده» برای تمام دختران در افغانستان می داند.

او که ۲۳ سال سن دارد در صحبت با خامه‌پرس می گوید که در جریان که از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شده در جستجوی راه بدیل برای پر کردن اوقات فراغت خود است.

آمنه می افزاید « بدون شک دوران مکتب‌ به خصوص زمانی که آماده‌کانکور هم سختی‌های خودش را دارد و ما برای رسیدن به آرزو‌های خود آن هم سختی‌ها را تحمل کردیم، تا بتانم در رشته دلخواه خود در دانشگاه کامیاب شوم».

به گفته این دانشجو ادامه ممنوعیت آموزش برای تمام دختران افغانستان «ناامید کننده» و «مایوس کننده» بوده و با بسته شدن دانشگاه‌ها تمام آرزوهایش و برنامه‌هایش برهم خورده و نتوانست به اهداف خود برسد.

خانم امین از حکومت سرپرست می خواهد تا اجازه بدهند تا دختران بیاموزند زیرا به گفته او افغانستان در شرایط فعلی به زنان تحصل کرده نیاز داشته و دین اسلام نیز ممنوعیت با تحصیل دختران ندارد.

به باور آمنه در میان کشور‌های اسلامی افغانستان تنها کشور است که آموزش دختران در آن منع بوده و پیشرفت جامعه در پیشرفت زنان آن جامعه است، زنان باسواد می توانند نسل باسواد برای افغانستان پرورش دهد.

این در حالی است آمار‌های سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نشان می دهد که حضور دانش‌جویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۳ هزار و ۸۵۴ دانشجو رسیده بود که پس ممنوعیت حضور دختران در دانشگاه‌ها این ارقام در سال ۲۰۲۳ به صفر رسیده است.

ساره (مستعار) دانشجو دیگر در دانشگاه کابل نیز تحصیل دختران را در جامعه افغانستان و شرایط کنونی « مهم و ضروری» می خواند.

او می افزاید« من به مناسبت عید از حکومت سرپرست باز شدن دروازه‌های دانشگاه را به عنوان عیدی می خواهم، افغانستان برای داشتن جامعه پیشرفته به دختران با سواد نیاز دارد».

گفتنی است که در جریان دو سال گذشته بیشتر دختران به آموزش ‌های آنلاین، بورسیه‌های تحصیلی، مکاتب مخفی، مراکز زبان خارجی، هنر رسامی و تجارت رو آورده‌اند.

این در حالی است که نهاد‌های حامی حقوق بشر ، فعالان حقوق زنان و شماری از دختران در کشور بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران تاکید کرده‌اند.

همچنین حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور نیز در پیام تبریکی عید گفته که پیشرفت و ترقی کشور وابسته به آموزش و دانایی است و بدون آن این امر غیرممکن است.

 

دکمه بازگشت به بالا