افغانستاناقتصاد

اتمر: فساد رهبران جمهوریت و موافقت‌نامه‌ی دوحه سبب سقوط نظام شدند

محمد حنیف اتمر و شماری دیگر از مقام‌های دولت پیشین افغانستان یک جریان سیاسی تازه را زیر نام «حرکت ملی صلح و اعتدال» اعلام کردند.

«حرکت ملی صلح و اعتدال افغانستان»، دومین جریان سیاسی است که پس از روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان و سقوط نظام جمهوریت، از سوی شماری از سیاست گران و مقام‌های دولت پیشین افغانستان در بیرون از این کشور، ایجاد شده است. این جریان سیاسی از سوی کسانی به راه افتاده است که در نظام جمهوریت موقف های بلند دولتی داشتند و پس از فروپاشی نظام، به بیرون از افغانستان فرار کردند.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه، معصوم ستانکزی، رئیس امنیت ملی و رییس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان، شاکر کارگر رئیس دفتر محمد اشرف غنی، جنرال مراد علی مراد، جلیل شمس، وزیر پیشین اقتصاد، مبارز راشدی و شماری دیگر از مقام‌های دولت پیشین افغانستان عضویت این جریان سیاسی را دارند. این جریان سیاسی گفته است که ۲۲۳ عضو دارد.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و از بنیان گذاران این حرکت، که از آلمان در نشست افتتاحیه‌ این حرکت شرکت کرده بود، «خودخواهی» و اختلافات در رهبری جمهوریت را ازعلت های اصلی سقوط افغانستان دانست و گفت که به شمول خودش همه باید مورد بازپرس قرار بگیرند.

آقای اتمر در این نشست گفت که ادامه اداره «غیر مشروع طالبان» سبب بحران‌های بیشتر خواهد شد و هشدار داد که ادامه بحران‌ها در افغانستان، به ویژه فعالیت‌های گروه های هراس افگن، جهان را نیز با خطر جدی رو به رو خواهد ساخت.

آقای اتمر تاکید کرد که برای این جریان سیاسی تازه، که او عضو رهبری آن است، ادامه‌ حاکمیت «غیر مشروع طالبان« و جنگ، هردو قابل قبول نیستند.

این جریان در متن اعلام موجودیتش گفته است که از طالبان میخواهد که برای مذاکره و گفت و گو آماده شوند.

پیش از این، شماری از رهبران سیاسی و مقام‌های دولت پیشین، شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان را ایجاد کرده اند. اعضای رهبری شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان نیز سیاست گرانی استند که پس از فروپاشی نظام به بیرون از افغانستان فرار کردند. چهره‌های همچون عبدرب الرسول سیاف، مارشال دوستم، محمد یونس قانونی، محمد محقق و عطا محمد در این جمع اند.

حرکت صلح و عدالت، جلیل شمس، وزیر پیشین اقتصاد افغانستان را به حیث رییس موقت خود معرفی کرده است. اعضای این حرکت می‌گویند که قرار است رهبر این جریان سیاسی در یک رای گیری انتخاب شود.

در اعلامیه حرکت صلح و اعتدال آمده است که این جریان سیاسی برای تامین صلح پایدار در افغانستان و نیز به میان آمدن یک نظام برخاسته از اراده مردم و پابند به حقوق و آزادی های تمامی شهروندان کشور به صحنه آمده است.

اعضای حرکت ملی صلح و اعتدال افغانستان در یک نشست خبری آنلاین می گویند که جنگ راه حل بحران کنونی افغانستان نیست و باید به میز مذاکره و گفت وگو نشست.

طالبان اما تاکنون در باره این سخنان و نیز در واکنش به اعلام موجودیت این حرکت سیاسی تازه چیزی نگفته اند.

واکنش‌ها

اعلام موجودیت این حرکت سیاسی از سوی مقام های دولت پیشین با واکنش شهروندان افغانستان، آگاه هان مسایل سیاسی و فعالان جامعه مدنی رو به رو شده است.

شماری از شهروندان افغانستان در گفت وگو با تلویزیون آمو می گویند که بسیاری از این چهره ها کارنامه های ناکام دارند و در سقوط نظام جمهوریت که با سرمایه گذاری های فراوان و قربانی های زیاد به پا ایستاده شده بود نقش دارند.

این شهروندان کشور تاکید می ورزند که مردم، دیگر به کسانی همچون محمد حنیف اتمر و معصوم ستانکزی که کرسی های بلند دولتی را در اختیار داشتند و نیز در تمامی مسایل بزرگ کشور نقش بازی می کردند اعتماد ندارند.

در این میان برخی از آگاه هان مسایل سیاسی به این باور استند که چهره های آزمون شده و ناکام به ویژه کسانی که در رهبری و جایگاه های تصمیم گیر حضور داشتند نخست باید به مردم افغانستان حساب پس دهند زیرا آنان با سرنوشت یک ملت بازی کرده اند.

سقوط نظام جمهوریت در افغانستان در پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱ میلادی برای مردمان این کشور بسیار سنگین تمام شد.

این رویداد تاریخی افغانستان را سال های سال به عقب برده است و این کشور با یک آینده نا روشن رو به رو است.

مردم و بسیاری از تحلیلگران باور دارند که افزون بر مسایل دیگر این دولت مردان بودند که افغانستان را را به پرتگاه کشانیدند و اما خودشان و خانواده های شان اکنون در کشورهای خارجی زنده گی آرام و مرفع دارند.

دکمه بازگشت به بالا