افغانستانجهانعکسفن‌آوری

مصرف جهانی پلاستیک و زباله تا سال ۲۰۶۰ سه برابر می شود

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) گزارش جهانی خود را در مورد زباله های پلاستیکی منتشر کرد. در این گزارش آمده است که استفاده از پلاستیک تا سال ۲۰۶۰ تقریباً سه برابر خواهد شد، ضمن اینکه تاکید شده است که تولید سالانه پلاستیک مبتنی بر سوخت فسیلی از ۱.۲ میلیارد تن و ضایعات از یک میلیارد تن فراتر خواهد رفت.

بر اساس گزارش جدیدی که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) منتشر شده است، تولید سالانه پلاستیک مبتنی بر سوخت فسیلی تا سال ۲۰۶۰ از ۱.۲ میلیارد تن فراتر خواهد رفت، در حالی که زباله از یک میلیارد تن فراتر خواهد رفت.

در یافته های منتشر شده، بیان شد که در دنیایی که به شدت توسط آلودگی پلاستیک آسیب دیده است، استفاده از پلاستیک در مسیری نزدیک به سه برابر در کمتر از چهار دهه قرار دارد.

در این گزارش که ۳۸ کشور را مورد بررسی قرار داده است، آمده است که حتی اگر اقدامات تهاجمی برای کاهش تقاضا و افزایش کارایی انجام شود، تولید پلاستیک در کمتر از ۴۰ سال تقریبا دو برابر خواهد شد.

با این حال، چنین سیاست های هماهنگ جهانی می تواند سهم زباله های پلاستیکی بازیافتی را از ۱۲ درصد به ۴۰ درصد در آینده افزایش دهد.

ماتیاس کورمان، رئیس OECD، در مورد این تحقیق گفت: «آلودگی پلاستیک یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی قرن بیست و یکم است که آسیب های گسترده ای به اکوسیستم ها و سلامت انسان وارد می کند.
این گزارش تاکید می کند که از دهه ۱۹۵۰، تقریباً ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک تولید شده است که بیش از ۶۰ درصد آن در محل های دفن زباله، سوزانده شده و به رودخانه ها و اقیانوس ها ریخته می شود.

در مطالعه بررسی شده در سال ۲۰۱۹، گزارش شد که استفاده از پلاستیک در ۲۰ سال نسبت به سال ۱۹۹۹ بیش از دو برابر شده و به ۴۶۰ میلیون تن افزایش یافته است.

تاکید شد در حالی که میزان زباله های پلاستیکی در همین مدت نزدیک به دو برابر شده و از مرز ۳۵۰ میلیون تن گذشت، کمتر از ۱۰ درصد بازیافت شد.

طبق این مطالعه، طبق روند فعلی، تخمین زده می‌شود که استفاده از پلاستیک در آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی تقریباً دو برابر شود.


منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا