افغانستانجهان

تلاش‌های طالبان برای ارائه چهره مثبت از خود

طالبان تلاش می کند با ارائه چهره مثبت از این گروه در جهان زمینه جلب نظر کشورهای مختلف و شناسایی دولت موقت را پس از گذشت بیش از یک ماه و نیم از کنترل پایتخت افغانستان فراهم کند.

با گذشت نزدیک به 50 روز از تسلط طالبان بر کابل هنوز هیچ کشوری حتی نزدیکترین متحدان آن دولت موقت را به رسمیت نشناخته اند.

این مشکل باعث شده که طالبان نتواند با کشورهای منطقه و جهان روابط دیپلماتیک و دو جانبه برگزار کند و این وضعیت طالبان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

کشورهای جهان خواستار تشکیل دولتی فراگیر با شرکت تمامی اقوام و اقلیت ها و به رسمیت شناخته شدن حق تحصیل ،کار و آموزش برای زنان شده اند.

طالبان این درخواست کشورها را به منزله دخالت در امور داخلی این کشور دانسته و اضافه کرده است که جامعه جهانی نباید در اموری که مربوط به مردم افغانستان است دخالت کند.

برخی کشورها از جمله پاکستان، چین و ترکمنستان برای روابط نزدیکتر به طالبان چراغ سبز نشان داده اند اما تاکنون گامی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان برنداشته اند.

مواضع کشورهای اروپایی و امریکا نیز بیانگر آن است که این کشورها هرگونه شناسایی طالبان را به ایجاد تغییرات در این کشور مشروط کرده اند.

شماری از نمایندگان مجلس سنا آمریکا نیز طرح تحریم پاکستان و طالبان را به عنوان یک گروه تروریستی به سنا ارائه کرده اند.

کشورهای فرانسه و دانمارک نیز گفته اند که طالبان را برسمیت نخواهند شناخت.

«قاری سعیدخوستی» یکی از سخنگویان طالبان گفت که در نظر است تا با کشورهای همسایه، منطقه و جهان رابطه خوبی برقرار کنند اما این رابطه به معنی پذیرفتن همه خواسته های جامعه جهانی نخواهد بود.

وی می افزاید که در دولت سابق حامد کرزی و اشرف غنی تمام خواسته های جهانیان در افغانستان پذیرفته شده بود اما چرا وضعیت بهبود نیافت.

او دلیل این کار را عدم استقلال کشور دانست و اضافه کرد که اکنون ما یک کشور مستقل هستیم،کشورهای دیگر نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کنند، پذیرفتن رابطه خوب با جهان به معنی پذیرفتن مداخله انها در امور داخلی کشور نیست .

سخنگوی طالبان خواستار به رسمیت شناختن دولت طالبان شد و خاطرنشان کرد نباید به رسمیت شناختن طالبان مشروط به مداخله در امور کشور باشد.

“ملا عبدالغنی برادر” معاون ملا محمد حسن اخوند رئیس دولت موقت طالبان نیز پنجشنبه شب در نشستی که با سفیران تعدادی از کشورهای خارجی در کابل برگزار شد ،خواستار بازگشایی سفارتخانه های خارجی در کابل شد.

وی از کشورهای جهان خواست مشکلات خود را با دولت موقت از طریق گفت وگو حل کنند.

“امیرخان متقی”سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز گفت که می خواهیم فصل جدیدی در روابط خوب با کشورهای منطقه و جهان بگشایم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا