افغانستاناقتصاد

افغانستان در صدر کشورهای تولیدکننده مواد مخدر در جهان قرار دارد

دفتر بین‌المللی کنترل مواد مخدر اعلام کرده است که وضعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۲۳ وخیم‌تر از گذشته شده است.

در گزارش این دفتر آمده است که با وجود فرمان منع کشت تریاک در افغانستان از سوی رهبر طالبان، تولید مواد مخدر در سال ۲۰۲۲ تا ۳۰ فیصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده و درآمد به دست آمده نیز تا سه برابر افزایش یافته است.

براساس گزارش دفتر بین‌المللی کنترل مواد مخدر، درآمد تولیدکنندگان مواد مخدر از جمله تریاک در افغانستان از ۴۲۵ میلیون دالر به ۱.۵ میلیون دالر افزایش یافته و افغانستان با تولید ۸۰ الی ۹۰ فیصد از تریاک جهان در صدر فهرست تولیدکنندگان تریاک و هرویین قرار دارد.

در عین حال، دولت پیشین افغانستان کاشت و مصرف ماده مخدره بنگ یا چرس را غیرقانونی اعلام کرده بود، اما در حال حاضر که کنترل افغانستان به دست طالبان افتاده، تولید افزایش یافته و افغانستان در رده سومین تولیدکننده چرس در دنیا قرار گرفته است.

این در حالی است که دولت پیشین افغانستان همواره طالبان را به درآمدزایی از بخش تولید مواد مخدر متهم کرده و می‌گفت، این گروه در جریان ۲۰ سال گذشته از راه تولید و قاچاق مواد مخدر هزینه حملات خود را تامین می‌کردند.

دکمه بازگشت به بالا