غنی و عبدالله: تروریسم تهدید جهانی است، کمک‌ها به نیروهای امنیتی افغان باید ادامه یابد

محمداشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در گفت‌وگوهای جداگانه با روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند که نیروهای امنیتی کشور توانایی جنگ با طالبان را دارند، اما این نیروها به ادامه حمایت بین‌المللی و کمک‌های مالی جهانی نیازمند هستند.

روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه، سی‌و‌یکم ثور، متن مصاحبه محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را یک‌جا منتشر کرد.

رییس جمهور غنی در این گفت‌وگو تروریسم را تهدید جهانی خوانده و از امریکا و ناتو خواسته است تا به کمک‌های‌شان از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ادامه دهند.

او در این مصاحبه خواستار کمک‌های بین‌المللی در بخش هوایی و فناوری برای نیروهای امنیتی شده است.

غنی هم‌چنان بر نقش امریکا در ترغیب پاکستان، برای کشاندن طالبان به میز مذاکره اشاره کرده است. به گفته او، طالبان خلاف آن‌چه تعهد کرده بودند، به خشونت‌ها افزودند و از همکاری با القاعده نیز دست بر نداشتند.

در همین حال، عبدالله عبدالله در گفت‌وگو با همین روزنامه که در ادامه مصاحبه آقای غنی نشر شد، گفته است که طالبان با القاعده به گونه نزدیک کار می‌کنند و این بیش‌تر از گذشته برای امریکا «یک خطر» است.

او می‌گوید که طالبان تاکنون در رابطه به مذاکرات صلح جدی نبوده است و آنان روی یک سیستم اسلامی تاکید می‌‌کنند در حالی که در مورد نظام اسلامی مورد نظر خود جزئیاتی ارایه نمی‌کنند.

در ادامه، عبدالله نیز بر لزوم ادامه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان تاکید کرده است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که اگر طالبان گزینه جنگ را انتخاب کنند رسیدن به یک توافق صلح ناممکن خواهد بود. عبدالله پیروزی طالبان از طریق جنگ و فشار نظامی را غیرممکن عنوان می‌کند.

عبدالله عبدالله، اتحاد رهبری سیاسی را برای افزایش روحیه سربازان در خط مقدم، تاثیر‌گذار می‌داند.

این در حالی است که با آغاز روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان برخی گمانه‌زنی‌ها بر این است که نیروهای امنیتی با دشواری‌های جدی در میدان نبرد روبه‌رو خواهند شد.

با این همه، مسوولان ارشد امنیتی همواره تأکید کرده‌اند که نیروهای امنیتی قابلیت دفاع مستقلانه را دارند و این نیروها در حال حاضر نیز قریب به همه عملیات نظامی را به صورت مستقل به پیش‌ می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا