افغانستاناقتصاد

رژیم طالبان پس از ادعای ایران مبنی بر عدم توانایی در سنجش کیفیت نفت، ۱۷ تانکر تیل ایرانی را مسترد کرد

اداره ملی استندارد امارت اسلامی پس از اظهارات رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم توانایی طالبان در «سنجش کیفیت نفت» از مسترد کردن ۱۳ تانکر تیل بی‌کیفیت به کشور منبع (ایران) خبر داده است.

این اداره در اعلامیه‌ای که صبح روز چهارشنبه، بیست‌ودوم قوس منتشر کرده گفته است که در راستای جلوگیری از ورود فراورده‌های نفتی «غیراستندارد»، ۱۳ تانکر تیل وارداتی ایران را به کشور منبع مسترد کرده است.

این در حالی است که رسانه‌های ایرانی در ابتدای هفته‌ی جاری به نقل از احمد معروف‌خانی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده‌ بودند که امارت اسلامی بدون کدام استندارد قابل دفاع تانکرهای تیل را مسترد می‌کند و گزارش‌های منتشر شده در این خصوص را «ناشی از شیطنت‌ها و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران» عنوان کرده بودند.

به گفته‌ی این مقام ایرانی، «به هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست و هیچ مکانیسم استانداردی در مرزهای افغانستان حاکم نیست.»

او همچنان مدعی شده بود که امارت اسلامی «بر اساس تعابیر و تعاریف خودشان (طالبان)، برخی محموله‌ها را برگشت می‌زنند؛ این در حالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه‌ی اضافه در مرز شود و با آنان تعامل کند، اجازه‌ی عبور داده خواهد شد.»

ملا فیض‌الله تمیم، رییس اداره استندرد ملی امارت اسلامی روز گذشته در پاسخ به اظهارات آقای معروف‌خانی گفت که در تمام گذرگاه‌های کشور لابرتوار‍‌‌های مجهز با افراد متخصص موجود هستند که تانکرهای تیل وارد شده را نظارت می‌کنند.

به گفته‌ی او، کالاهای وارد شدن به کشور اگر مطابق معیارهای این اداره نباشند، مسترد می‌شوند.

اداره استندارد امارت اسلامی که مسوولیت سنجش کیفیت مواد سوخت وارداتی در مرزها را به عهده دارد تقریبا یک‌روز در میان، از مسترد کردن تانکر‌های تیل ایرانی خبر می‌دهد و رسانه‌های وابسته به امارت اسلامی نیز آنرا به‌گونه‌ي گسترده پوشش می‌دهند.

این اداره معمولا خبرنامه‌هایش را در قالب نوار تصویری با چاشنی نوع ترانه‌هایی که در میان اعضای امارت اسلامی محبوب است در شبکه‌ی اجتماعی اکس منتشر می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا