جهان

ثبت نام برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ترکیه از فردا آغاز می شود

مهلت ثبت نام برای کسانی که می خواهند از سوی رای دهندگان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ترکیه معرفی شوند، ۲۰ مارچ ساعت 17:00 پایان می یابد و مهلت درخواست نامزدی ریاست جمهوری توسط احزاب سیاسی در تاریخ 23 مارس ساعت 17:00 به پایان می رسد.

100 هزار امضای مورد نیاز برای نامزدهای معرفی شده توسط رای دهندگان بین 22 تا 27 مارس جمع آوری می شود.

کسانی که می خواهند توسط احزاب سیاسی و رای دهندگان برای نامزدی ریاست جمهوری معرفی شوند، می توانند از فردا به هیئت عالی انتخابات ترکیه مراجعه کنند.

بر اساس تقویم برای انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه که در 14 می برگزار می شود، نامزدهایی که می خواهند توسط احزاب سیاسی و رای دهندگان برای نامزدی ریاست جمهوری این کشور معرفی شوند، از فردا درخواست نامزدی را به شورا آغاز می کنند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می‌رسد.

ثبت نام نامزدهای انتخابات پارلمانی ابتدا در احزاب سیاسی ترکیه انجام می‌شود و هر حزب بسته به حضور مستقل و یا ائتلافی خود در رقابت انتخاباتی، لیست نهایی خود را تعیین و اعلام می‌کند.

ثبت نام نامزدها در انتخابات پارلمانی مستلزم پرداخت هزینه است و بر این اساس، حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کرده است که نامزدهای متقاضی این حزب باید مبلغی را به عنوان کمک به حساب سازمان مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) واریز کنند.

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه همچنین اعلام کرده است که از نامزدهای داوطلب در استان‌های زلزله‌زده قهرمان‌ماراش، مالاتیا، عثمانیه، غازی‌آنتپ، آدیامان و هاتای هیچ هزینه‌ای دریافت نخواهد شد ولی از نامزدها و داوطلبان سه هزار لیر هزینه تکمیل پرونده انتخاباتی اخذ خواهد شد.

به گزارش خبر.۷، حزب حرکت ملی ترکیه نیز اعلام کرد که ثبت نام نامزدها در این حزب نیز فردا آغاز شده و تا روز ۲۱ ماه مارس (اول فروردین ماه ۱۴۰۱) ادامه خواهد داشت و از هر داوطلب ثبت نامی نیز سه هزار لیره به عنوان هزینه درخواست اخذ خواهد شد.

بنا به اعلام این حزب، افراد معلول ۴۰ درصد و بیشتر هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد و نامزدهای نهایی حزب نیز با رای‌گیری در ستاد مرکزی حزب حرکت ملی مشخص و اعلام خواهند شد.

بر اساس تقویم انتخاباتی، احزابی که به شکل ائتلافی وارد رقابت انتخابات می‌شوند، باید پروتکل امضا شده ائتلاف را در تاریخ ۱۱ تا ۱۷ مارس (۲۰ تا ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱) به شورای عالی انتخابات ترکیه تحویل دهند.

لیست نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۳ (۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲) و فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی این کشور نیز در تاریخ ۶ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۳ (۱۷ تا ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲) نهایی شده و تحویل شورای عالی انتخابات می‌شود.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

دکمه بازگشت به بالا