افغانستانجهانویدئو

سازمان ملل: طالبان از محدودکردن حقوق زنان و دختران دست بردارد

سازمان ملل متحد در افغانستان از مقامات بالفعل این کشور می خواهد که به تعهدات مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر، سندی برجسته که حقوق و آزادی های اساسی همه را تدوین می کند، عمل کنند، که افغانستان یکی از امضاکنندگان اصلی آن بود و وظیفه دارد به آن ادامه دهد.

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور این سازمان گفت: «همه انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر حیثیت و حقوق با هم برابر هستند و کسانی که حکومت را بر عهده می‌گیرند، مسئولیت بزرگی در قبال تک تک مردان، زنان و کودکان دارند. افغانستان.

در روز حقوق بشر امسال، سازمان ملل متحد از مقامات بالفعل می‌خواهد که دستورات و اقداماتی را که ارائه کرده‌اند و حقوق اولیه افغان‌ها، به‌ویژه حقوق زنان و دختران را محدود می‌کند، لغو کنند.

روز حقوق بشر امسال همچنین آغاز شمارش معکوس برای هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر است که پس از یک فرآیند مشورتی یک ساله شامل متفکرانی از 60 کشور جهان به تصویب رسید. افغانستان یکی از 48 کشور اصلی بود که در 10 دسامبر 1948 در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس به اعلامیه رای دادند.

مقامات بالفعل افغانستان اقداماتی را انجام داده اند که ظاهراً با هدف حمایت و ارتقای حقوق بشر انجام شده است. اینها شامل عفو مقامات سابق دولتی و اعضای نیروهای امنیتی، فرمانی در مورد حقوق زنان و منشور رفتاری مربوط به زندانیان و همچنین ایجاد یک کمیسیون ویژه برای رسیدگی به شکایات مربوط به نقض آزادی رسانه ها است.

علی‌رغم این موارد، بهره‌مندی مردم از حقوق و آزادی‌های اولیه‌ی انسانی‌شان که مقامات عملی مسئول و پاسخگو هستند، به‌خوبی مشهود بوده است.

آنها با سرکوب اعتراضات و محدود کردن آزادی رسانه‌ها، از جمله با دستگیری خودسرانه روزنامه‌نگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی و اعمال محدودیت‌هایی که شهروندان خصوصی و رسانه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مخالفت خود را محدود کرده‌اند. ظفیره یعقوبی و چهار تن دیگر از فعالان حقوق زنان، بیش از یک ماه پس از دستگیری‌شان در کابل در 3 نوامبر، همچنان در بازداشت به سر می‌برند، بدون اینکه اطلاعات روشنی در مورد اتهامات علیه آنها وجود داشته باشد.

یوناما همچنین موارد قتل های غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، و همچنین دستگیری ها و بازداشت های خودسرانه را که توسط مقامات عملی انجام شده است، مستند کرده است، و ما از مقامات بالفعل می خواهیم که تحقیقات کامل و بی طرفانه انجام دهند و مسئولین را مورد بازخواست قرار دهند.

به نظر می رسد که مقامات بالفعل در حال افزایش استفاده از مجازات های بدنی مانند شلاق زدن در ملاء عام هستند. اینها نوعی رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است و به همین دلیل توسط تعدادی از معاهدات و کنوانسیون های بین المللی که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، ممنوع است. در 7 دسامبر، مقامات بالفعل اعدام یک مرد را در ملا عام در ولایت فراه اعلام کردند. او در حضور برخی از ارشدترین مقامات رسمی کشور و همچنین جمعیت زیادی از ساکنان محلی اعدام شد.

سازمان ملل متحد شدیداً با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است و از مقامات بالفعل می‌خواهد که به منظور لغو مجازات اعدام، فوراً اعدام را متوقف کنند. استفاده از مجازات اعدام با احترام کامل به حق زندگی قابل تطبیق نیست.

تضعیف بی امان حقوق زنان یکی از برجسته ترین جنبه های دولت بالفعل تا به امروز بوده است. از 15 اوت 2021، زنان و دختران به تدریج حقوق خود را برای مشارکت کامل در آموزش، محل کار و سایر جنبه های زندگی عمومی و روزمره محدود و در بسیاری از موارد کاملاً سلب کرده اند.

این وضعیت وخیم حقوق بشر نیز در پس زمینه ای از آشفتگی های اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه رخ می دهد. محدودیت‌های حق کار و آزادی رفت و آمد، از جمله، زنان افغان را در معرض خطر بیشتر حاشیه‌نشینی و آسیب‌پذیری در برابر استثمار و سوء استفاده قرار می‌دهد.

اگر رهبران بالفعل افغانستان امیدوارند که به دیدگاه و وعده خود مبنی بر داشتن یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات عمل کنند، باید در بلوک‌های ساختمانی اساسی که زیربنای یک جامعه منسجم است، سرمایه‌گذاری کنند. فیونا فریزر، نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: اولین قدم به رسمیت شناختن کرامت انسانی و حقوق بشر هر زن، مرد، دختر و پسر افغان است.* * *

دکمه بازگشت به بالا